آثار رواني رنگ ها

images (30)
سال‌هاست که به اهميت رنگ‌ها در روان‌شناسي پي برده‌ايم. حتما شنيده‌ايد رنگ سرخ نماد حرکت، خطر و هيجان است. براي همين است که از منظر فيزيولوژيک نيز موجب تند شدن ضربان قلب ما مي‌شود و اشتهايمان را تحريک مي‌کند. با شناخت اثرات رنگ‌ها بر روان آدمي، مي‌توان استفاده‌هاي زيادي در زمينه بهبود محيط کار، محيط زندگي و حتي ايجاد و تغيير حالات رواني و به تبع آن جسمي افراد کرد.
يک تجربه واقعي نشان داده است، گروهي از کارگران يک کارخانه که از سردي محيط کارشان شکايت داشتند و با اينکه مهندسان درجه حرارت مناسب 20 درجه سانتي‌گراد را در نظر گرفته بودند، باز هم همه از سرد بودن محيط کار گله مي‌کردند، با يک راهنمايي روان‌شناس در تغيير رنگ محيط مشکل‌شان حل شد. رنگ ديوارهاي اين کارگاه آبي روشن بود و به توصيه روان‌شناس، بدون تغيير درجه حرارت محيط، رنگ ديوار به کرم تبديل شد. همه کارگران بر اين باور بودند که درجه حرارت را زياد کردند که اين‌گونه هواي مطبوعي در محيط به وجود آمده و ديگر شکايتي نداشتند. يا مثلا در کارخانه ديگري کارگران مسوول حمل و نقل بسته‌هاي کوچک دو کيلوگرمي بودند. قاعدتا اين بسته، سبک است و مي‌توان چند تا از آنها را با هم حمل کرد اما آنها از سنگيني بسته‌ها ناراحت بودند و اين باعث تعجب مسوولان بود! باز هم يک توصيه مشکل را حل کرد. رنگ اين بسته‌ها را از سياه به سبز روشن تغيير دادند و در کمال تعجب ‌ديدند همان کساني که از حمل و نقل بسته ناراضي بودند، حالا چهار يا پنج تا را با هم بلند کرده و اصلا از سنگيني آن صحبتي نمي‌کنند.
در مسايل بازاريابي هم از اين تاثير رنگ استفاده مي‌شود. محصولات بهداشتي که از نظر محتوا کاملا يکي بودند در دو رنگ آبي روشن و سفيد بسيار سريع‌تر به فروش مي‌رسند تا زرد يا قهوه‌اي و قرمز. برعکس در سوپرمارکت‌ها مواد خوراکي به رنگ زرد و قرمز و قهوه‌اي ترجيح داده مي‌شود. مواد دارويي هم همين‌طور است. شربت‌ها و سوسپانسيون‌هاي به رنگ سبز يا آبي حالت دافعه دارد و برعکس شربت‌هاي زرد، قرمز و نارنجي از نظر رواني ماده خوراکي بهبوددهنده محسوب مي‌شوند. خوب است که افراد خانواده با توجه به ذوق و سليقه خود و در نظر گرفتن تاثير رنگ‌ها بر حالات دروني آدمي نوع چيدمان و رنگ‌هاي خانه را طوري در نظر بگيرند که شادي و نشاط به خانه‌شان بيايد. ديده شده ترکيب رنگ‌هاي زرد و سبز احساس شادي مي‌دهد. ترکيب قرمز و آبي موجب مي‌شود شخص دوست داشته باشد در محيط بماند. اگر موقع شام خوردن نور سبز روي ميز بتابد اشتها کور مي‌شود و برعکس نور قرمز اشتها را زياد مي‌کند. بهترين گزينه رنگ سفيد است که مي‌تواند توسط رنگ‌هاي ديگر جلوه بيابد و با تزيين پرده و تابلو تکميل شود. براي اتاق خواب هم رنگ آبي حس آرامش را القا مي‌کند.
نويسنده:دکتر سيدوحيد شريعت، روان‌پزشک
منبع: www.salamat.com