در آموزش به کودکی که دچار اکولیلیا نیز هست می توان از عبارات و پرسش و پاسخ، با هجاهای ریتمیک(۸/۶ يا ۴/۳) و هارمونیک با همراهي تنبك استفاده نمود مانند این مثال:

آیا تو سیب می خوری؟بله بله بله بله

آیا تو سیب می خوری؟بله بله بله بله

آیا تو سیب می خوری؟بله بله بله بله

بله بله بله بله

ویا

آیا تو میخوری مداد؟نه نه نه نه

آیا تو میخوری مداد؟نه نه نه نه ۲

آیا تو میخوری مداد؟نه نه نه نه

آیا تو میخوری مداد؟نه نه نه نه

نه نه نه نه

و یا با استفاده از یک عروسک بزرگ و انجام افعال با ان :

این یک عروسکه

این یک عروسکه

این یک عروسکه

این عروسک می خنده

این عروسک می خنده

این عروسک می خنده

این یک عروسکه

این یک عروسکه

این یک عروسکه

به جای افعال و نامها در این جملات می توان از افعال و نامهای دیگری مانند راه رفتن، نشستن، خوابیدن، و غیره استفاده نمود.

و یا در زمان بازی کردن با اسباب بازی ها به صورت اشتراکی(درمانگر و کودک اُتیستیک) می توان برای استفاده از ضمایر از این جملات استفاده نمود: ۳

من با تو بازی می کنم.

من با تو بازی می کنم.

من با تو بازی می کنم.

من با تو بازی می کنم.

و یا در زمان تقسیم لگو ها از این جملات استفاده نمود:

این مال تو این مال من

این مال تو این مال من

پس از اینکه این موارد با کودک کار گردید و در کودک تثبیت شد و کودک این موارد را به صورت کامل فرا گرفت،فعالیت خود را تغییر می دهیم برای مثال به این صورت:

این چیه؟……….. این چیچيه؟…………….. این چیه؟……………. این چیچيه؟

و یا

این عروسک چی کار می کنه؟

تمام موارد ذکر شده در بالا می بایستی به صورت ریتمیک و یا همراه با موسیقی اجرا گردد.

پس از این مرحله می بایستی پرسش و پاسخ باهم در یک جمله بیاید.

این عروسک چه می کنه؟ می خنده ……می خنده.

و یا زمانی که تمرکز ما بر روی صداهای محیطی است به این صورت کار می کنیم:

بشنو بشنو چی می شنوی؟(صدای محیطی پخش یا ایجاد می گردد)

من می شنوم صدای ماشین …. من می شنوم صدای ماشین.

نکته:در فرایند گفتار درمانی همراه با موسیقی درمانی می بایستی تمامی قوانین دستوری توسط مدد جو و درمانگر به صورت کامل رعایت گردد.

در موراد ذکر شده ممکن است کودک هنوز توانایی پاسخ را نداشته باشد. به همین خاطر درمانگر می بایستی در مراحل اولیه درمان همراه با پرسش، پاسخ آن را نیز خود ادا کند. و پس ازآنکه مشاهده نمود، کودک توانایی همراهی با او را در پاسخ دادن پیدا نموده، کم کم پاسخ گفتن خود را حذف کند.

در استفاده از موسیقی درمانی برای بهبود اکولیلیا نیز به همین شکل عمل می گردد. زمانی که کودک دائماً جزء اول جمله را(یعنی پرسش را) تکرار می کند درمانگر بلافاصله پس از گفتن آیا تو سیب می خوری؟ فوراً پاسخ می دهد بله بله بله بله. به این شکل درمانگر می تواند پاسخ مناسب را با تکرار کردن جمله پرسشی توسط کودک جایگزین نماید.بعد از چند بار انجام این کار درمانگر پس از جمله پرسشی خود کم کم پاسخ را با صدایی آرامتر پاسخ می دهد و تلاش می کند کودک را ترغیب به جایگزینی پاسخ صحیح نماید.

در پایان باید به این نکته توجه نمود که تلاش کنید برای کودک اُتیستیک از ریتمها و هارمونی های صحیح استفاده نماید. به همین منظور بهتر است از موسیقی های ضبط شده مانند کاست های تنبک و یا از ریتمهای خاص ارگ استفاده نمایید. استفاده از هارمونی های نادرست و غلط موجب عدم تمایل و یا عدم همکاری کودک با درمانگر می گردد.

منبع: http://www.autism-clinic.com/