تغذيه و كاهش استرس

“اگر جزء آن دسته افرادی هستید که اضطراب و نگرانی دارید، به جای استفاده از داروها و قرص‌های شیمیایی با چند روش ساده و طبیعی می‌توانید اضطراب خود را کاهش دهید.

1 ) آب یک عدد لیموترش را با چند عدد لیمو شیرین مخلوط کنید و بنوشید.

2 ) آب و عسل و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید و بنوشید.

3 ) یک عدد سیب خنک را که در یخچال نگهداری شده، رنده کرده و به صورت فالوده در بیاورید. یک قاشق چایخوری بادرنجبویه یا فرنچ مشک به آن اضافه کنید. یک استکان عرق بهارنارنج و بیدمشک را نیز به آن بیفزایید و در انتها کمی عسل به آن بیفزایید و بگذارید یک ساعت بماند. هر روز یک قاشق صبح و یک قاشق ظهر و یک قاشق شب قبل از خواب بخورید.

4 )یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه و یک لیوان عرق بهارنارنج را با کمی عسل مخلوط کنید و بنوشید.”

5)اگر دچار دلشوره و اضطراب هستید، دمنوش بابونه می تواند سبب آرام شدن شما بشود. برخی مواد تشکیل دهنده بابونه همان کاری را با مغز می کند که داروهای آرام بخش همچون والیوم انجام می دهند. تحقیقات نشان داده است، افراد مضطربی که 8 هفته پشت سر هم چای بابونه مصرف می کردند، بسیار بیشتر از بیمارانی که دارو می خوردند، اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.

6)برخی گیاهان دارویی سبب آرامش بدون خواب آلودگی می شوند (همچون اِل- تیانین) و برخی دیگر خاصیت آرام بخش و مسکن دارند. سنبل الطیب (والرین) در دسته دوم جای می گیرد. این گیاه باعث خواب راحت به ویژه برای آن دسته از افرادی می شود که دچار کم خوابی و بی خوابی هستند. این گیاه خواب آور حاوی مواد آرامش بخش است و دولت آلمان آن را به عنوان دارویی برای بی خوابی تأکید کرده است.سنبل الطیب بوی بدی دارد و بیشتر مردم کپسول یا قرص آن را به چای آن ترجیح می دهند. این گیاه را بعدازظهر مصرف کنید. سنبل الطیب را همراه با گیاهان دیگر آرام بخش همچون رازک، بابونه و بادرنجبویه دم می کنند.این گیاه دارویی نیز در کاهش استرس و داشتن خواب راحت مؤثر است. افرادی که حدود 600 میلی گرم از این گیاه را روزانه مصرف می کنند، آرام تر از افرادی هستند که قرص های آرام بخش مصرف می کنند. با اینکه این گیاه خاصیت آرامش بخش دارد اما تحقیقاتی نشان داده است مصرف بیش از حد آن باعث افزیش اضطراب می شود. بنابراین، بر اساس دستور مصرف آن را به میزان کم مصرف کنید. این گیاه را می توانید از عطاری ها به صورت دم نوش، کپسول یا قرص تهیه کنید. این دارو نیز با دیگر گیاهان آرام بخش همچون رازک، بابونه و سنبل الطیب ترکیب می شود.

7)مصرف امگا ٣ و كاهش اضطراب

شما می دانید که روغن ماهی برای قلب مفید است و از افسردگی نیز جلوگیری می کند. امگا 3 موجب کاهش اضطراب نیز می شود. در تحقیقاتی ثابت شده است

، دانش آموزانی که 2.5 میلی گرم در روز از ترکیب اسیدهای چرب امگا -3 به مدت 12 هفته استفاده می کنند اضطراب کمتری از دانش آموزانی دارند که قرص آرام بخش می خورند. کارشناسان توصیه می کنند تا حد امکان در وعده های غذایی خود از امگا -3 استفاده کنید. ماهی های چرب آب های سرد همچون سالمون منبع غنی اسیدهای چرب مفید هستند.

8)تاثير اسطوقدوس بر اضطراب

ویژگی مست کننده (نه همچون مشروبات الکلی) دارد. اسطوقدوس از نظر روانی باعث آرامش می شود. یک تحقیق یونانی ثابت کرده است بیمارانی که در مطب در انتظار نوبت خود هستند با استشمام رایحه اسطوقدوس راحت تر این زمان را تحمل می کنند. برخی دانشجویان نیز اعلام کرده اند، این رایحه در طول امتحان به آنها آرامش می دهد.در یک تحقیق آلمانی، قرص های اسطوقدوس (شاید در ایران نباشد) سبب کاهش نشانه های اضطراب می شود و بسیار مؤثرتر از لورازپام و دیگر والیوم ها است.