تقویت حافظه با موسیقی

موسیقی همچنین در بهبود عملکرد شناختی ذهن نقشی پررنگ دارد. به شکلی که مطالعات نشان می دهند، شنیدن موسیقی آرامش بخش و بیکلام تاثیری موثر بر بهبود حافظه دارد. شنیدن موسیقی مغز را به ترشح صحیح دوپامین وا میدارد.

هورمون دوپامین، از جمله پیک های ویژه ی شیمیایی است که قسمت کرتکس لب پیشانی و همچنین دستگاه لیمبیک(سامانه ی لذت) را برای فعالیت متعادل به ایفای نقش وا میدارد.

هیپوکامف بخش مرکزی مغز است که ارتباطاتی کلیدی با دستگاه لیمبیک دارد، نقش عمده ی هیپو کامف در حافظه ی کوتاه مدت خلاصه میشود.
حال اگر دستگاه لیمبیک به درستی کار کند، حافظه ی کوتاه مدت نیز به فعالیت بهینه ی خود میرسد. هیچ دارویی بهتر از شنیدن موسیقی دلنواز و آرامش بخش برای تحریک این قسمت از مغز وجود ندارد.

تحقیقات نشان میدهند از دلایل افسردگی و غم و اندوه انسان ها اختلال در سطح هورمون هایی چون دوپامین،سروتونین، استیل کولین و … هستند.

اختلال در سطح هر کدام ازین محرک های مغزی می تواند فرد را به سمت اعتیاد های مختلف بکشاند!
ناراحتی، غم و اندوه دروازه ی ورود به اعتیاد هستند.

در بسیاری از معتادان به مواد مخدر و سایر محرک های مخرب لحظه ای سطوح نامتعادل دوپامین نشان داده شده است، که باز هم شنیدن موسیقی ای آرامش بخش ذهن و روان تا حدود قابل توجهی سطوح دوپامین را در این بیماران به سطح تعادل رسانده است.

نتیجه گیری: به موسیقی آرامش بخش، گوش جان بسپارید

برای شما خوب است!
https://telegram.me/psysh

www.psysh.ir
مهدي شاهمرادي
روانشناس باليني

@PsychologistShahmoradi