یکی از سوالات رایجی که خانواده ها درگیر آن هستند این است که پدران چگونه می توانند با فرزند پسرشان رابطه بهتری داشته باشند؟
قطعا یکی از مهم ترین نقش های مردان در زندگی، نقش پدر بودن است. پدر در زندگی پسر نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. یعنی پسرها به گفتار و رفتار پدرشان نگاه و از آن تقلید می کنند. آنها به پدرشان به دیده احترام نگاه می کنند و اعمال و رفتار او را معیار خوبی و بدی قرار می دهند و از آنها الگو برمی گیرند.
به عبارت بهتر پسرها از گفتار و رفتار پدرشان درس زندگی، رفتارهای مردانه، همسرداری، آداب معاشرت با دیگران، مقاومت در برابر مشکلات، احترام گذاشتن به افراد خانواده و اجتماع، راه و رسم زندگی و نیز معنویت را یاد می گیرند.

پدران باید بدانند برای ایجاد یک رابطه خوب و مستحکم در ابتدا باید از خودشان شروع کنند؛ برای اینکه پسرها به رفتار و گفتار آنان نگاه می کنند و او را الگوی رفتاری خویش قرار می دهند؛ نکته ای که بیشتر پدرها به آن توجهی نمی کنند. همچنین پسرهای جوان به رابطه میان پدر و مادرشان توجه می کنند. او از پدرش می آموزد که چگونه به مادرش و در آینده به همسرش احترام بگذارد، او را دوست داشته باشد و با افراد خانواده اش مهربان باشد، چگونه با دیگران ارتباط درست و خوب برقرار کند، با چه افرادی هم صحبت نشود و به چه پیشنهادهایی قاطعانه نه بگوید و به خاطر نه گفتنش خجالت نکشد. او همچنین یاد می گیرد که چگونه در برابر مشکلاتی که در زندگی برایش پیش می آید مقاومت و آن مشکلات را با صبر و حوصله حل کند بنابراین پدرها باید عمیق تر و جدی تر درباره رفتار و گفتارشان با دیگران به خصوص افراد خانواده فکر کنند زیرا پدرها قهرمان زندگی پسرها هستند. پس قهرمان زندگی آنها باشید و اگر می خواهید رابطه خوبی با آنها داشته باشید باید الگوی رفتاری خوبی برای آنها باشید.

اینها پیشنهادهایی برای این پدران است.

پیدا کردن علایق مشترک:
علایق مشترک بین خودتان و پسرتان را کشف کرده و تقویت کنید. ممکن است شما به علت تفاوت زیادی که از نظر علایق با هم دارید، برای ایجاد یک رابطه استوار با یکدیگر دچار مشکل شوید.

ورزش کردن:
بیشتر پسرها در دوران جوانی عاشق ورزش هایی مثل فوتبال، بسکتبال، کشتی و… هستند. به او اجازه بدهید تا ورزش مورد علاقه اش را دنبال کند، نسبت به آن حساسیت نشان ندهید، دوران جوانی خودتان را به یاد بیاورید. کارهایتان را کم کنید و زمانی را هر چند کوتاه به او اختصاص بدهید؛ گاهی اوقات همراه پسرتان به کوه بروید، با هم کشتی بگیرید، فوتبال بازی کنید.

ارزش با هم بودن:
این نکته مهم است که با پسرتان باشید و وقت تان را با او بگذرانید. به همراه یکدیگر به اردو بروید، چادر بزنید، آتش روشن کنید، کنار آتش بنشینید و با محبت و صمیمیت درباره رویاهایتان حرف بزنید. با یکدیگر برنامه ریزی کنید تا هفته ای یک بار به رستوران یا تئاتر بروید، با دوستان پسرتان به گردش بروید تا با شخصیت آنها از نزدیک آشنا شوید.

به حرف هایش گوش کنید:
پسرها خیلی اهل درددل کردن و حرف زدن نیستند اما پدرها دوست دارند که پسرشان با آنها صحبت کند. پس از او بخواهید درباره افکار و احساساتش با شما صحبت کند و سعی کنید شنونده خوبی برای حرف های او باشید. با دقت گوش دادن به حرف های پسرتان به او می فهمانید که آنقدر برایش ارزش و احترام قایلید که حاضرید تمام حرف هایش را بشنوید، بنابراین با این روش می توانید متوجه مشکلات ریز و درشت پسرتان شوید و به موقع به او کمک کنید.

ارتباط خوب و درست برقرار کردن:
اگر نتوانید با پسرتان ارتباط خوب و مستحکمی برقرار کنید، ممکن است به دام دوستان ناباب بیفتد. به او یاد بدهید در میهمانی هایی که در آن سیگار می کشند یا مواد مخدر مصرف می کنند، شرکت نکند و اگر دوستانش به او سیگار دادند، قبول نکند. به او بگویید قبول نکردن او به معنی ترسو بودنش نیست بلکه به معنی هوش زیادش است. شما به عنوان پدر موظف هستید با او درباره مضرات سیگار و مواد مخدر صحبت کنید.

آشنایی با راه و رسم زندگی:
پسرهای جوان به جز رابطه دوستانه با شما باید راه و رسم زندگی را هم بیاموزند. آیا شما راه و رسم زندگی را به پسرتان یاد داده اید؟ حقیقتا به او کمک کنید که معنی واقعی زندگی را بفهمد و عمر و جوانی خود را بیهوده تلف نکند. اول پدر پسرتان باشید بعد دوست او و به او یاد بدهید همه چیز را سطحی نگاه نکند، بلکه فکر کند و عمیق تر به مسایل بنگرد.