(رابطه «پدر و نوزاد» را از همان روز هاي اول محکم کنيد)
پدرها دوست دارند رابطه نزديکي با کودک شان داشته باشند، اما پيدا کردن نقشي براي پدران در زندگي نوزاد کار ساده اي نيست. براي کمک به ايجاد رابطه‌اي عميق‌تر بين نوزاد و همسرتان چه کار مي‌توانيد کنيد؟ در اين مطلب 5 گام براي کمک به شما ارائه شده است.
( به آن‌ها فضايي مختص خودشان را بدهيد)
بعد از 9 ماه باداري و سپس مواظبت تقريبا تمام روز از او، طبيعي است که فکر کنيد شما در هر موردي بهتر از همسرتان مي‌دانيد که چه کار بايد کنيد، اما بايد بدانيد قرار نيست همسرتان مثل شما باشد.
والدين به شيوه متفاوتي با نوزادشان رابطه برقرار مي‌کنند و نوزاد از اين تفاوت لذت مي‌برد. لازم نيست دائم دور همسرتان پرسه بزنيد و آماده باشيد تا هر وقت کودک‌تان شروع به نق زدن کرد، او را از همسرتان بگيريد. شايد به ويژه زماني که نتواند او را سريع ساکت کند، وسوسه شويد که دخالت کنيد. اما با اين کار اعتماد به نفس او را تضعيف مي‌کنيد، کودک‌تان به اينکه پدرش او را ساکت کند، عادت نخواهد کرد و خودتان نيز يک لحظه آسايش نخواهيد داشت. پس اجازه بدهيد خودشان مشکل را حل کنند. شايد از اينکه چطور بدون کمک شما توانست او را ساکت کند، تعجب کنيد. با فرصت دادن به او و عدم دخالت، همسرتان شيوه‌هاي خودش را براي حل مشکل پيدا خواهد کرد، مانند سوار کردن بچه در ماشين و يا خواندن يک ترانه مخصوص. مادر يکي از بيماران توضيح مي‌داد: «يک شب که از خواب بيدار شدم ديدم همسرم پشت کامپيو‌تر نشسته و به موسيقي گوش مي‌دهد و پسرم هم با آهنگ بالا و پايين مي‌رود». مادر ديگري مي‌گفت: «همسرم با رقصش مشهور شده بود. دوقولو‌هاي‌مان را به طبقه پايين مي‌برد و با سي دي مورد علاقه‌اش در اتاق نشيمن براي‌شان مي‌رقصيد. سال‌ها بعد هنوز هم اين ترانه‌ها سريع آن‌ها را آرام مي‌کند. به اين ترانه‌ها ترانه‌هاي بابا مي‌گوييم.» به آن‌ها کمک کنيد تا به هم نزديک‌تر شوند با هم به خريد برويد و يک نوار حمل کودک بخريد تا نوزادتان به پدرش نزديک‌تر شود. سپس او را تشويق کنيد که بيشتر مواقع آن را بپوشد و نوزادتان را در آن قرار دهد.
اين نزديکي فيزيکي راه بسيار طبيعي براي صميمي شدن اين دو با يکديگر خواهد بود، علاوه بر آن مزيت ديگري که دارد، اين است که دست‌هايش آزاد بوده و مي‌تواند ظرف‌ها را نيز بشويد! اين کار در پايان روز که کودکان تمام سنين مستعد نق زدن و آشفته شدن هستند، بسيار کمک‌تان مي‌کند. در اين زمان پدر مي‌تواند واقعا بدرخشد.
او مي‌تواند کودک را در کرير قرار داده و براي صميمي شدن با او و ورزش کردن در اطراف خانه قدم بزند و شما هم مي‌توانيد چرت بزنيد يا به خودتان برسيد. با تعويض پوشک شروع کنيد در چند سال اول کودک‌تان هزاران بار نياز به تعويض پوشک خواهد داشت. چطور است از اين زمان استفاده کنيم؟ حتي تعويض چند پوشک در روز بهترين فرصت براي برقراري رابطه با همديگر است. همسرتان را تشويق کنيد تا تعويض پوشک را کار جالبي بداند نه يک کار کثيف. اگر او را به خاطر غلط انجام دادن کارش مسخره نکنيد، موفق‌تر خواهيد بود. شايد اولش کمي شلخته کار کند اما خيلي زود ياد خواهد گرفت.
( زمان شير دادن و خواب را باهم تقسيم کنيد)
اگر هم شير خودتان را به او مي‌دهيد و هم از شير خشک استفاده مي‌کنيد، پدرش را تشويق کنيد که بيشتر اوقات وظيفه شير دادن به او را به عهده بگيرد. اگر کودک‌تان فقط شير خشک مصرف مي‌کند، سعي کنيد به طور مساوي اين وظيفه را ميان خودتان تقسيم کنيد.
سپس به او ياد آوري کنيد که هنگام شير دادن نبايد (يا حداقل هميشه نبايد) نوزاد و شيشه شير را در يک دستش بگيرد و با دست ديگرش روزنامه بخواند يا کانال عوض کند. اجازه بدهيد که ببيند کمي ارتباط چشمي و گفتگو (حتي يک شعر بي‌معني يا چرت و پرت) مي‌تواند مفيد باشد. حتي اگر نوزادتان فقط از شير مادر تغذيه مي‌کند، همسرتان مي‌تواند در اين کار شرکت کند و کارهاي پاياني را انجام دهد. وقتي شيرش را خورد، همسرتان مي‌تواند چند دقيقه او را نگهدارد تا آروغ بزند يا وقتي شيرش را خورد و خواب آلود شد، او را از سينه‌تان جدا کرده و در آغوش همسرتان قرار دهيد. وقتي نوزاد عادت کند که پدرش او را بخواباند به احتمال زياد نيمه شب که از خواب بيدار شود نيز مي‌پذيرد که پدرش او را بخواباند. در آينده هم وقتي اسباب بازي مورد علاقه‌اش را گم کرد و يا به زمين خورد و زانويش خراش برداشت با پدرش راحت خواهد بود.
(شيفت شبانه را به پدر نيز واگذار کنيد)
بياييد صادق باشيم: هر قدر هم که خسته باشيد، نمي‌توانيد به راحتي پدري را که روز‌ها سر کار مي‌رود متقاعد کنيد که شب را با نوزادش بيدار بماند، مخصوصا اگر که خانه دار باشيد. پس اگر مي‌تواند بدون اينکه از سر جايش بلند شود او را ساکت کند، اين کار را انجام دهد. رُزا مادر يکي از کودکان مي‌گويد: بعد از اينکه شب شيرش را مي‌دهم، همسرم بلندمي‌شود و با استفاده از شانه‌هاي جادويي‌اش کمک مي‌کند که آروغ بزند. اگر همسرتان در طول هفته شب‌ها کمک‌تان نمي‌کند، سعي کنيد به جاي آن آخر هفته شيفت شبانه را به او واگذار کنيد. پيدا کردن راه حل ارزش تلاش کردن را دارد. به علاوه آرامش و سکوت شبانه زمان خوبي است که پدر و فرزند با هم ارتباط برقرار کنند، حتي اگر هردوشان نيمه بيدار باشند.