پدران و بلوغ دختران
دوران نوجوانی و بلوغ (18-12 سالگی) دوران ظهور نیازهای متنوع روانی- اجتماعی است؛ نیازهایی كه موجب پیچیدهتر شدن روابط نوجوان با خود و سایرین میشود.
در میان نیازهای متنوع این دوره نیاز به محبت و توجه جنس مقابل جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد. این نیاز به طور كلی مقارن با بیداری غرایز جنسی و بیداری صفات ثانویه و رشد سریع ابعاد بدنی (16-14 سالگی) آغاز میشود و ابتدا به صورت كششهای عاطفی (به خصوص در دختران) و سپس به صورت یك نیاز عاطفی – جنسی در برابر جنس مقابل خودنمایی میكند. پدید آمدن تمایل به جنس مقابل تابع قوانین رشد و تكامل بشری بوده، اساس انگیزه تشكیل خانواده و تكامل و بقای نوع انسان نیز مرهون درك چنین نیازی از جانب انسانهاست.
مواجهه صحیح والدین و نوجوانان و جوانان با این نیاز نیرومند در فاصله زمانی بین بلوغ و ازدواج نقش بسزایی در نهادینه كردن بهداشت روانی– اخلاقی در افراد، خانوادهها و نهایتاً جامعه دارد و به عكس بیتوجهی، سوء تدابیر تربیتی و گاهی نیز موضعگیریهای به اصطلاح روشنفكرانه گروهی از والدین موجب میشود كه عدهای از دختران و پسران در تأمین چنین نیازی به بیراهه رفته، تسلیم هیجانات عاطفی خود شوند. این گروه دختران و پسران با ایجاد ارتباط پنهان و آشكار با یكدیگر به استقبال سرنوشت شومی میروند كه گاهی حتی سرتاسر فضای زندگی آینده آنها را تحت تأثیرات شوم خود قرار میدهد. لغزش دختران از معیارهای اخلاقی معمول عوامل بیشماری است كه یكی از مهمترین این عوامل ناآگاهی بعضی از پدران از لطایف و وظایف مربوط به شناخت و تأمین نیازهای عاطفی – عقلانی دختران میباشد.
نتایج برخی از تحقیقات در این زمینه حاكی از آن است كه بسیاری از دختران معصومی كه در دام روابط غیراخلاقی گرفتار آمدهاند، همواره روابط سرد و معیوبی با پدران خود داشته و نه تنها توجه محبتی از جانب آنان دریافت نكردهاند كه به اشكال مختلف مورد تحقیر و سرزنش، تنبیه و سختگیریهای افراطی یا تبعیض و بیتفاوتی آنها واقع شدهاند. برای درمان یا پیشگیری از بروز پیامدهای ناگوار در زندگی دختران و خانوادهها توصیههایی هر چند اجمالی در ذیل ارائه میشود كه امید است والدین به خصوص پدران زحمتكش با توجه و عمل به آنها گامهای مۆثری در تربیت صحیح دختران كه مادران و آیندهسازان جامعهاند، بردارند.
بیشتر به حرفهای او گوش دهید نه اینکه برایش سخنرانی کنید و مطمئن باشید خود این گوش کردن بهتر از هر روش دیگری او را به تفکر وادار کرده، نظرات او را اصلاح کرده و او را با واقعیتهای زندگی آشنا میسازد
اما پدران برای اینکه بخواهند رابطه خوب و موثری با دخترانشان داشته باشند، باید به چه نکاتی توجه کنند؟
رابطهای هدفمند و در چارچوب
در دوره بلوغ به دخترتان توضیح دهید که ممکن است در این سن، در اجتماع کمکم، توجههایی را از جنس مخالف دریافت کند اما این توجهها لزوماً نشاندهنده علاقه فرد مقابل به او نیست. پس بهتر است که خیلی روی این موارد حساب باز نکند. در عین حال این توجهها گاهی به مزاحمتهایی منجر میشوند که هر دختری باید راههای مقابله با آن را فرا بگیرد. در درجه اول راههای پیشگیری از این موارد را به او یاد دهید. مواردی چون مشخص ساختن حد رابطه خود با پسرها از همان اولین برخورد.
در مرحله بعدی راههایی را معرفی کنید که اگر مزاحمتی برایش ایجاد شد چگونه از خودش دفاع کند و یا مزاحمت را به حداقل برساند و این اطمینان را در او ایجاد کنید که اگر هر مشکلی برایش پیش آمد شما و مادرش پشتیبان او خواهید بود. اهمیت این نکته زمانی مشخص میشود که دخترها مشکلات کوچک را از ترس برخوردهای خشن، از خانواده مخفی میکنند و خود این پنهانکاری، باعث سوءاستفاده از جانب دیگران و بروز مشکلات شدیدتر میگردد. با توجه به پایین آمدن سن بلوغ روانی در طی سالهای اخیر بهتر است این مسایل را در شروع دوره راهنمایی با دخترتان در میان بگذارید یعنی قبل از اینکه تجارب ناخوشایندی برایش روی داده باشد.
نیازهای دخترونه
با توجه به رشد دخترتان درباره مسایل مربوط به دوستی بین دختر و پسر در این سن و مشکلات و خطرات دوستیهای ناسالم و به دور از اطلاع خانواده برایش توضیح دهید اما توجه داشته باشید که نباید میل به جنس مخالف را آنقدر طبیعی جلوه دهید که دختر شما اگر هم تا به امروز توجه زیادی را صرف این موضوع نمیکرده از فردا درگیری ذهنی زیادی پیدا کند. در مورد عقیده خودتان و همسرتان با او، در این رابطه صحبت کنید.
از عبارتهای باید و نباید استفاده نکنید چرا که در این مرحله هدف، آگاه کردن او از عقاید شماست.
این توضیحات باعث میشود دخترتان متوجه شود که شما در مورد او و تغییراتی که برایش رخ داده، بیاطلاع نیستید.
این بر اعتبار شما نزد دخترتان افزوده و به او این امکان را میدهد که در زمان لازم با شما یا همسرتان صحبت کند.