به طور معمول شما دوست دارید فرزندتان از دانستن این مسئله که فرد جدیدی به افراد خانواده اضافه می شود خوشحال شود. او هم به یقین حس خواهد کرد که این خبر یک اتفاق خاص و شگفت انگیز است، اما باید این انتظار را هم داشته باشید که او نگران و شاید عصبانی شود و درست نیست که او را به خاطر حسش در مورد شریک شدن شما با کس دیگر ملامت کنید.

به کودک آگاهی قبلی بدهید و از قبل به فرزندتان بگویید که به زودی دارای یک خواهر یا برادر خواهد شد. این کار را برای لحظه آخر نگذارید اما خیلی زود هم نگویید هنگامی که چند هفته از بارداری تان گذشت این خبر را به کودک بدهید.

سطح و حد درک کودک را رعایت کنید. به زبان و به شیوه ای با فرزندتان حرف بزنید که برای سن و میزان درک و فهم او مناسب باشد، برای مثال ممکن است به فرزند چهار ساله تان چنین بگویید: یک خبر فوق العاده برایت دارم! به زودی ما صاحب یک فرزند جدید خواهیم شد! من که خیلی هیجان زده هستم!

واکنش های کودک را از قبل پیش بینی کنید و منتظر باشید که او سوال های زیادی از شما بپرسد مثل اینکه «پسر خواهد بود یا دختر؟» یا « آیا توی تخت من می خوابد؟» و … . منتظر هر گونه واکنشی از سوی او باشید چون به این ترتیب می توانید پاسخ های مناسبی برای او داشته باشید.

کودک را با نوزادان دیگر آشنا کنید. اگر او نوزادان دیگر را ببیند احساس راحتی و آرامش می کند و از بودن با آن ها خوشش می آید. سعی کنید او را به میان نوزادان و بعد گروه همسن و سال خودش ببرید تا او سایر خانواده ها و کودکانی که نوزادی در خانواده خود دارند را ببیند.

اجازه دهید شکم شما را لمس و حس کند. هنگامی که شکم تان به قدر کافی بزرگ شد و شما تکان خوردن های جنین را حس کردید دست های فرزندتان را روی شکم تان بگذارید و به آرامی حرکت بدهید تا او هم حرکات جنین را احساس کند. او با این کار خیلی هیجان زده می شود. همچنین کودک را در خرید سیسمونی مشارکت دهید .

JOin????
‏https://telegram.me/psysh

   مهدی شاهمرادی
  روانشناس بالینی
روانکاو و روانسنج 

‏www.psysh.ir

@PsychologistShahmoradi