استفاده بیش از حد موبایل برای کودکان چه خطراتی دارد؟

به روابط کودک و والدین آسیب می رساند:روابط بین کودک و فرزندان بسیار مهم است و همانطور که روانشناسان می گویند گوشی موبایل می تواند به این رابطه آسیب برساند. درست است که تمام روز را زیر یک سقف زندگی می کنند اما با اعضای خانواده صحبت نمی کنند و هیچ توجهی به اتفاقات داخل خانه ندارند.

منجر به حساسیت زدایی می شود:گوشی های موبایل دروازه ای به تمام دنیا هستند. درست است که ابزارهای زیادی در فضای مجازی وجود دارد که می توانیم در زندگی به کار ببریم اما این وسیله جنبه های منفی نیز دارد که سرشار از خشونت و احساسات منفی دیگر است. استفاده بیش از حد از این ابزار منجر به کاهش حساسیت کودک می شود و باعث می شود کودک این رفتارهای منفی را به عنوان یک رفتار نرمال برای حل مشکلات بپذیرد.

از مهارت های اجتماعی جلوگیری می کند:نوجوانان امروزی کمتر تمایل دارند از خانه بیرون رفته و به دنبال روابط اجتماعی باشند. و نیازی به این کار نمی بینند زیرا می توانند با یک کلیک کردن دوستان زیادی پیدا کنند. گوشی های هوشمند راه دوست یابی را برای آن ها بسیار آسان کرده است. به همین دلیل وقتی وارد دنیای واقعی می شوند با مشکلات اجتماعی زیادی مواجه می شوند.

منجر به اضطراب و افسردگی می شود:جامعه روانشناسی بریتانیا ثابت کرده اند که علت اضطراب، افسردگی و بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت ذهن می تواند استفاده از موبایل باشد. بنا بر چند دلیل: کودک دائما تحت فشار است که هر لحظه در دسترس باشد به علاوه از نظر عاطفی و احساسی درگیر فضای مجازی می شوند. از همه مهم تر این که نمی توانند مرز بین دنیای واقعیت و دنیای مجازی را درک کنند.

روی کیفیت خواب کودک تاثیر می گذارد:کیفیت خواب کودک با نوع استفاده او از گوشی های موبایل مرتبط است. و استراحت و خواب کمتر دلیل بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری کودکان است. به عنوان مثال انجام ندادن تکالیف مدرسه، رفتارهای خطرناک، و عملکردهای شناختی ضعیف. فراموش نکنید که کودک باید به اندازه کافی استراحت کند تا انرژی کافی برای فعالیت های روز بعد را داشته باشد.

مهدی شاهمرادی
روانشناس بالینی
روانکاو و روانسنج