بیماری ها و اضطراب های ناشی از استفاده تلفن همراه ….
اضطراب ناشی از کاهش شارژ باتری

90 درصد از ما به این نوع خاص از اضطراب دچار هستیم و همیشه نگرانیم که باتری گوشی همراهمان تمام شود و با کم شدن میزان آن دچار نوعی اضطراب می شویم، گویی با تخلیه ی باتری، شادی نیز از وجودمان رخت برمی بندد.

در حدود کمتر از 20 درصد مردم علاوه بر این ترس، با خارج شدن از دسترس شبکه ی تلفن همراه هم دچار نوعی وحشت می شوند و از اینکه این اتفاق قریب الوقوع باشد، دچار اضطراب می گردند.

از طرفی نگرانی جدا شدن از تلفن همراه آنقدر زیاد است که ما نمی دانیم چطور در زمان شارژ شدن آن منتظر بمانیم و یا حتی بعضی از ما حاضر نیستیم تا آخرین لحظه شارژ از آن جدا شویم، در حالیکه از تمام شدن باتری آن هم  وحشت داریم و از اضطراب رنج می بریم.
سندروم توهم ویبره

زیاد پیش می آید که احساس کنید موبایل تان در جیب تان می لرزد. لذا سریع به آن نگاه می کنید تا ببینید چه کسی تماس گرفته است و بعد متوجه می شوید که این ارتعاش تنها در خیال شما رخ داده و اصلا تماسی در کار نبوده است.

تا ده سال پیش اگر لرزه یا خش خشی در جیبمان احساس می کردیم شاید سریع لباسمان را در می آوردیم و یا از ترس اینکه موجودی در جیبمان باشد فریاد می زدیم، اما اکنون با وجود اینکه گاهی می دانیم تلفن مان همراهمان نیست، باز هم فکر می کنیم کسی با ما تماس گرفته است. به این پدیده را سندروم توهم ویبره (لرزش) می گویند.

گاهی گمان می کنیم صدایی شنیده ایم و فکر می کنیم شاید یک پیام متنی برای مان ارسال شده است، در حالیکه هیچ پیام و صدایی در کار نبوده است و از این رو به این مشکل ringxiety می گویند.

نوموفوبیا

شما مبتلا به نوموفوبیا هستید اگر ترس از دست دادن گوشی همراه تان را دارید. افراد دچار نوموفوبیا اگر بدون موبایل شان بمانند، دچار اضطراب، فشار خون و ضربان قلب بالا می شوند و اغلب آن ها در این شرایط سریع با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار می کنند و یا با آن ها به هر طریقی شده تماس می گیرند.

فومو

فومو نوعی اضطراب است که با فکر از دست دادن گوشی تلفن هوشمند ایجاد می شود به این دلیل که فرد بدون گوشی هوشمند نمی تواند در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشد.

متأسفانه اغلب دانشجویان و دانش آموزان در هر ساعت، چهار بار و هر بار به طور متوسط چهار دقیقه گوشی همراهشان را چک می کنند و همه ی این چک کردن های پی در پی و کوتاه، ناشی از ترس از دست دادن است. آن ها مدام دنبال آن هستند که از دوستان خود عقب نمانند که این خود نوعی حسادت است و در نهایت منجر به افسردگی می شود.
https://telegram.me/psysh

www.psysh.ir
مهدي شاهمرادي
روانشناس باليني

@PsychologistShahmoradi