رنگ درماني و تأثيرات آن بر شخصيت
آيا تاكنون فكر كرده ايد كه دنيا بدون رنگ چگونه خواهد بود؟ شايد بپرسيد چرا بايد دنيا را بدون رنگ مجسم كرد؟ حال آنكه همه چيز در دنياي ما رنگي است، ولي در حقيقت نمي توان گفت دنياي ما رنگي است، بلكه بايد گفت رنگي به نظر مي رسد. اگر از شما بپرسند رنگ چيست، چه جوابي مي دهيد؟ تا سيصد سال پيش، تصور بر اين بود كه رنگ جزيي از خود اشياء است اما در سال 1666 ميلادي، نيوتن دانشمند انگليسي كشف كرد كه نور سفيد از رنگهاي مختلفي تشكيل شده است و رنگهايي كه ما مي بينيم بخشهايي از نور سفيد است كه از اشياي گوناگون منعكس مي شود. حال مي خواهيم به خواص درماني رنگها و تأثير آنها بر شخصيت انسانها بپردازيم.

قرمز

قرمز رنگي است با كوتاه ترين طول موج كه براي درمان كم خوني و كمبود آهن بسيار مفيد است. رنگ قرمز اعصاب و خون را تحريك و با اثرات مضر سرما مبارزه مي كند. با تأثير نور قرمز، حرارت بدن بالا مي رود و گردش خون بهتر مي شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا، عصبي مزاج و يا دچار تب شديد و ناراحتي هاي روحي، بهتر است از اين رنگ، كمتر استفاده كنند. افراد علاقه مند به اين رنگ، مي توانند با كمال علاقه، مديريت را به دست گرفته و نقشي تعيين كننده در برنامه هاي گروهي ايفا كنند. ضمناً اين افراد بسيار رك و صادق هستند.

نارنجي

نارنجي سمبل انرژي است؛ رنگ نشاط و پايكوبي. اين رنگ را ضد خستگي نيز ناميده اند. از پرتو نارنجي براي درمان سنگهاي كليوي و سنگ كيسه صفرا استفاده مي شود. رنگ نارنجي سيستم تنفسي و قابليت تثبيت كلسيم را تحريك مي كند. افراد علاقه مند به اين رنگ، معمولاً هسته مركزي نشاط در اجتماعات دوستانه و خانوادگي محسوب مي شوند. زندگي برايشان زيباست و هميشه ليوان را از نصفه پر آن مي بينند.

زرد

رنگ زرد سيستم اعصاب مركزي و نيروي عضلات را تحريك مي كند. اين رنگ، رنگي است كه در درمان فلج بسيار مؤثر است و توليد ترشحات گوارشي را به شكل محسوسي افزايش مي دهد. اما به خاطر داشته باشيد كه زرد، رنگ جدايي و سردي است و در صورت كاربرد بيش از حد آن، ممكن است در فرد، احساس انزوا نسبت به محيط و مردم پديد آيد. افراد علاقه مند به اين رنگ معمولاً داراي ذهني باز هستند و بهتر مي توانند سياست را در زندگي خود اعمال كنند. استفاده از اين رنگ به رغم نظر روان شناسان مبني بر حس انزوا طلبي، قدرت تمركز بيشتري به انسان مي دهد.

سبز

رنگ سبز در ميانه طيف و به دور از انتهاي گرم و سرد آن قرار دارد. سبز، رنگ تعادل، توازن و همدلي است. اين رنگ با خواص سبز در درمان عفونتها به كار مي رود، بدن را از سموم پاك كرده و از طرفي باعث هماهنگي جسم، ذهن و روح مي گردد. افراد علاقه مند به اين رنگ، معمولاً به ديگران احساس راحتي و آرامش مي بخشند. استفاده از اين رنگ نيز همانند يك خاك حاصلخيز، باعث مي شود دنيايي پربار براي شما به وجود آيد. طبيعت اين رنگ باعث مي شود كه نوعي توازن و تعادل در شخص ايجاد شود كه نهايتاً منجر به آرامش بيشتر در فرد مي شود.

آبي

برخلاف قرمز، رنگ آبي انبساط دهنده است. اين رنگ براي درمان تنش، ترس، تپش قلب و بي خوابي به كار مي رود. اين رنگ قدرت دفاعي بدن را افزايش مي دهد. به همين دليل، استفاده از اين رنگ خصوصاً در رابطه با ناراحتي هاي عفوني كه با تب همراه باشد، توصيه مي شود. آبي اثر آرام كننده و طراوات بخش به سيستم اعصاب داشته و به شخص امكان مي دهد كه بر خودخواهي خويش غلبه كند. افراد علاقه مند به اين رنگ، افرادي با قدرت درك و فهم بالا هستند كه مي توانند در برابر مشكلات، به هر نحو، راه حلي براي خود و اطرافيانشان بيابند. آرامش و اطمينان خاطر اين افراد، مثال زدني است.

بنفش

بنفش، رنگ روحانيت، عزت نفس و وقار بوده و براي اختلالات رواني بسيار مفيد است. اين رنگ آرام كننده قلب بوده و اثر تصفيه كننده اي بر خون دارد. رنگ بنفش سموم بدن را دفع مي كند و اثر هيجاني آن در رابطه با كاهش احساس نفرت و خشم شناخته شده است و مي تواند هيجانات لجام گسيخته را مهار سازد. رنگ بنفش همچنين به طور قابل ملاحظه اي، اضطراب و ترس را كاهش مي دهد. افراد علاقه مند نسبت به اين رنگ، احساس قدرت و اختيار بيشتري مي كنند و عمق احساساتشان تقويت مي شود و صاحب اراده اي مصمم تر مي شوند. در عين حال، توانايي اين افراد در ارائه راهبردهاي جديد در زندگي، افزايش مي يابد.

طلايي

طلايي، رنگ شهامت و بي باكي است. اين رنگ كه گرم ترين رنگ اتمسفر است، نظم و ترتيبي را كه نياز داريد تا انتظارات غيرواقعي را از خود دور كنيد، به شما مي بخشد. اين رنگ باعث كاهش احساس ترس و اضطراب شده و مي تواند در كاهش تپش قلب و استرس مؤثر باشد. استفاده از رنگ طلايي به انسان نيرو مي بخشد و باعث مي شود انسان به سمت آن چيزي كه خرسندي وي را تأمين مي كند، برود.

سفيد

رنگ سفيد كه اصل همه رنگهاست، به انسان احساس آزادي و رهايي بيشتري مي بخشد. اين رنگ مي تواند احساس سرما و لرزش را در انسان كاهش و قدرت مقابله با موارد عفوني در بدن را افزايش دهد. با اين حال، افرادي كه دچار افسردگي هستند، بهتر است كمتر از اين رنگ استفاده كنند. مخلوطي از رنگهاي تند، مي تواند نشاط را به آنها سريع تر بازگرداند. افراد علاقه مند به اين رنگ، از قدرت تحليل بالاتري برخوردارند و به نسبت، راحت تر از بقيه افراد مي توانند از پس مشكلاتشان برآيند.