روان شناسي کودک و نوجوان

کودکان و کارتون‌هاي خيالي

کارتون هاي خيالي، 50درصد يادگيري کودکان را کاهش مي دهد!
تماشاي کارتون هايي که روند سريع دارند، سرشار از تصاوير و اتفاقات پرحادثه و غيرواقعي هستند، بر روي يادگيري کودکان تاثير منفي مي گذارد.

“باب اسفنجي– شلوار چهارگوش” نام کارتوني داراي شخصيت هاي خيالي است که در اعماق دريا اتفاق مي افتد و بسياري از بچه هاي خردسال سراسر دنيا آن را تماشا مي کنند.

پژوهشي که در دانشگاه ويرجينيا انجام شده است، نشان مي دهد که توانايي يادگيري کودکان بلافاصله پس از تماشاي اين کارتون کاهش مي يابد.

اين تحقيق بر روي کودکان چهار ساله انجام گرفت و آن ها را به سه گروه تقسيم کردند: گروه اول به تماشاي کارتون «باب اسفنجي» سرگرم بودند و براي گروه دوم، کارتوني با ريتم آرام تر و واقعي تر به نامه “کايلو” در نظر گرفته شد و گروه سوم به جاي تماشاي تلويزيون مشغول نقاشي شدند.

آنجلينا ليلارد، يکي از پژوهشگران مي گويد پس از اتمام آزمايش، از تمام کودکان خواسته شد که در آزموني که براي اندازه گيري ميزان دقت، يادگيري و توانايي حل مسائل در ميان کودکان طراحي شده است، شرکت کنند.

او درباره نتيجه آزمون مي گويد ما متوجه شديم که گروهي که کارتون باب اسفنجي را تماشا کرده بودند، نسبت به گروه هاي ديگر از پنجاه درصد توانايي يادگيري کمتري برخوردار بودند.

مغز کودکان در چهار سالگي در حال توسعه بخشي است که مسئول حل مسائل و کاربردهاي منطقي است.

ليلارد مي گويد يکي از دلايلي که کودکان گروه “باب اسفنجي” مشکل يادگيري داشتند، روند سريع و موضوع خيالي اين کارتون است.
او مي گويد: «اين کارتون سريع و خيالي و فانتزي است. اين به آن معني است که مغز اين کودکان بايد اطلاعات بسياري را در مدت زمان بسيار کوتاهي پردازش کند و خيالي بودن اين موضوعات پردازش آن را مشکل تر مي کند.»
ليلارد مي گويد اين تحقيق تنها تاثيرات کوتاه مدت اين کارتون ها را بر روي مغز کودکان نشان مي دهد و براي يافتن اثرات بلند مدت آن بر روي کودکان بايد تحقيقات بيشتري انجام شود.

دانشمندان آمریکایی دریافتند نواحی از مغز نوجوانان هنگامی که آن‌ها از جانب مادرانشان مورد انتقاد قرار می‌گیرند، غیرفعال شده و آن‌ها به شیوه‌ای بسیار عاطفی به این انتقادها واکنش نشان می‌دهند.

اسکن‌های مغز نوجوانان نشان داده‌اند در مواجه با انتقادهای مادرانه، نواحی از مغز آن‌ها که با عواطف منفی مرتبط است، بیش‌فعال شدند در حالی که فعالیت نواحی موردنیاز برای کنترل عاطفی کاهش یافت.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه‌ پیتسبرگ، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه هاروارد از مغزهای ۳۲ نوجوان با سن متوسط ۱۴ سال اسکن گرفتند. محققان زمانی که نوجوانان به دو کلیپ ۳۰ ثانیه‌ای حاوی انتقاد مادرانشان از خودشان گوش می‌دادند، از مغز آن‌ها اسکن گرفتند.

نتایج نشان داد هنگام شنیدن انتقادات مادرانه، نواحی از مغز نوجوانان که در پردازش عواطف منفی دخیل‌اند، بیش از حد معمول فعالیت دارند. دانشمندان همچنین با کمال تعجب دریافتند فعالیت نواحی از مغز مانند قشر پیش‌پیشانی که مسئول کننرل عواطف و درک دیدگاه‌های دیگران است، حین شنیدن انتقاد مادرانه کاهش یافت.

محققان بر باورند کاهش فعالیت نواحی از مغز نوجوانان که در پردازش اجتماعی دخیل است، موجب می‌شود آن‌ها متوجه اثرات پرخاشگری‌شان بر روی احساسات والدین نباشند. بنابراین، درک کاهش فعالیت مغز در نواحی دخیل در کنترل عواطف می‌تواند تنش‌های موجود بین والدین و نوجوانان را توضیح دهد.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد تنش بین نوجوانان و والدین موضوعی عادی بوده و نوجوانان در این میان تقصیری ندارند. بر اساس این پژوهش، نوجوانان با واکنش عاطفی افزایش‌یافته و کنترل شناختی کاهش‌یافته در مغزشان به انتقادهای مادرانشان واکنش نشان می‌دهند.

درک بهتر واکنش‌های فرزندان به انتقاد والدین می‌تواند دیدگا‌ه‌هایی برای تعدیل‌کردن اثرات رفتار نوجوان بر روی والدین ارائه دهد. این موضوع می‌تواند به رشد رفتاری فرزندان کمک و در بسیاری از موارد از بروز مشاجرات جلوگیری کند.
لینک مقاله این تحقیق در ژورنال Developmental Cognitive Neuroscience:
http://www.sciencedirect.com/…/article/pii/S1878929314000085 ِ