???? مهارت‌های برقراری ارتباط با فرزندان :

???? دائماً این مسئله به والدین گوشزد می‌شود که با فرزندانشان درباره‌ی عملکرد روزانه‌ی آن‌ها گفت‌وگو کنند؛ اما چگونگی صحبت کردن، مسئله‌ای است که ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول ساخته است. روان‌شناسان بر این باورند که نوع رابطه میان والدین و فرزندان تأثیر مستقیمی بر احساس امنیت، صداقت، اعتمادبه‌‌نفس و قدرت فرزندان دارد. به محض ورود بچه‌ها به پایه‌ی متوسطه، برقراری این رابطه پیچیده‌تر خواهد شد. نکات زیر برای برقراری رابطه‌ی بهتر و مؤثرتر با فرزندان پیشنهاد می‌شود:

???? تأثیر مثبت و منفی “نه” را بشناسید ????

???? کلمه‌ی “نه” یکی از کوچک‌ترین کلمات در زبان ماست، اما همین کلمه‌ی کوچک اگر در وقت مناسب به کار برده نشود، می‌تواند تأثیرات منفی زیادی داشته باشد. زمانی که فرزندان کلمه‌ی “نه” را از والدین خود می‌شنوند، ناامیدی زیادی نسبت به خود، والدین و حتی دنیا احساس می‌کنند. بهتر است به جای این‌که پاسخ منفی به طور مستقیم به فرزندان داده شود، از کلمات دیگری که بار منفی کم‌تری دارد استفاده شود. عوض کردن موقعیت یا استفاده از عباراتی مانند: “در اولین فرصت درباره‌ی این مسئله حرف می‌زنیم.” یا “باید راجع به این موضوع فکر کنم”، تأثیر بهتری نسبت به کلمه‌ی “نه” دارند.

???? از انتقاد کردن بپرهیزید ????

???? اگرچه اکثر اوقات والدین از انتقاد کردن برای پیشرفت فرزندان خود استفاده می‌کنند، اما انتقاد مستقیم می‌تواند تأثیرات مخربی داشته باشد و موجب احساس شرم، خجالت و خودکم‌بینی در فرزندان شود. می‌توانید به جای انتقاد مستقیم، نحوه‌ی بیان جمله‌ها را تغییر داده و با کلمات بازی کنید. به طور مثال به جای این‌که بگویید: “کار تو اشتباه است.” می‌توانید بگویید: “به نظر من بهتر است راجع به کارت بیش‌تر فکر کنی.” از فرمان دادن بپرهیزید و اجازه دهید فرزندتان با آرامش بیش‌تری درباره‌ی درست و غلط بودن رفتار و عملکردش بیندیشید.

???? سخنرانی طولانی ممنوع ????

???? به جای قطع کردن حرف فرزندان و موعظه و سخنرانی، اجازه دهید آن‌ها برای‌تان صحبت کنند. نصیحت‌ها و نکته‌های خود را در قالب جملاتی کوتاه بیان کنید تا بتوانید بیش‌ترین تأثیر را روی فرزندتان داشته باشید. گاهی لازم است راجع به اشتباهات گذشته‌ی خود با فرزندتان حرف بزنید. از این موضوع واهمه نداشته باشید. با زیاد حرف زدن و زیاد نصیحت کردن، اعتمادبه‌نفس را از فرزندتان خواهید گرفت. بگذارید او با تمام وجودش حس کند که شما به افکارش احترام می‌گذارید.

???? جلسات خانوادگی برگزار کنید ????

???? در روز ساعتی را به دور هم نشستن با اعضای خانواده و حرف زدن بپردازید. حتی در این جلسات هم شما بیش‌تر شنونده باشید. این گونه جلسات صمیمانه به فرزندان این فرصت را می‌دهد که مشکلاتشان را بدون استرس با والدین خود در میان بگذارند. هرگز اجازه ندهید بین اعضای خانواده فاصله بیفتد و هر کس به کار خودش مشغول باشد. با فاصله گرفتن اعضای خانواده از هم، بیش‌ترین ضربه و صدمه را فرزندان می‌خورند.

???? قدرت بی‌نظیر تحسین کردن را بشناسید ????

???? همه‌ی انسان‌ها نیاز به تحسین و تشویق دارند. آن‌ها نیاز دارند که به خاطر استعدادها و توانایی‌های‌شان مورد تشویق قرار گیرند و در مقابل نیاز دارند که اشتباهاتشان مورد بخشش قرار بگیرد. این نیاز در سنین کودکی و نوجوانی بیش‌تر احساس می‌شود. حتماً کوچک‌ترین کارهای مثبت فرزندتان را مورد تشویق قرار دهید و به او مستقیماً بگویید که به او افتخار می‌کنید. همین جملات به ظاهر کوچک، تأثیرات مثبت و غیر قابل باوری روی افراد خواهد داشت.

???? ارتباط با فرزندان دارای ظرافت و پیچیدگی‌‌هایی است که عدم دقت به آن‌ها در طولانی‌مدت، تأثیرات مخربی بر جای می‌گذارد؛ بنابراین مهارت‌های برقراری ارتباط با فرزندان را به خوبی فرا بگیرید.