چاقي و دمانس

پژوهشگران بریتانیایی در بزرگترین و دقیقترین تحقیقاتی که در زمینه رابطه چاقی با بیماری دمانس انجام شده است، دریافته‌اند که چاقی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

نتیجه این تحقیقات پژوهشگران را غافلگیر کرده است زیرا با تمام توصیه‌های پزشکی رایج برای پیشگیری از زوال عقل مغایرت دارد.

نتیجه این پژوهش جدید که نزدیک به دو میلیون بریتانیایی را مورد بررسی قرار داده، در نشریه لانست و اندوکرینولوژی در بریتانیا منتشر شده است.

بر اساس این تحقیقات خطر ابتلای افراد لاغر به دمانس بیشتر است. البته سازمان‌های خیریه و اطلاع‌رسانی در زمینه دمانس هنوز نکشیدن سیگار، ورزش و تغذیه سالم را به عنوان راه‌های پیشگیری از این بیماری توصیه می‌کنند.

دمانس اختلال مزمن و گاهی حاد و فراینده روانی به علت بیماری مغز است و شایع‌ترین نوع آن، آلزایمر است.

این بیماری اکنون به یکی از بزرگترین مسائل پزشکی در جهان تبدیل شده است و انتظار می‌رود که آمار مبتلایان به آن تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شده و به ۱۳۵ میلیون نفر برسد.

این بیماری، پیش‌رونده و علاج ناپذیر است و تنها توصیه‌ای که برای کاهش خطر ابتلا به آن وجود دارد، تغییراتی برای روش سالم زندگی است.

اما به گفته دکتر نواب قزلباش که ریاست گروه پژوهش در دانشگاه آکسفورد و لندن را بر عهده داشته، نتیجه تحقیقات اخیر آنها را کاملا “غافلگیر” کرده است.

گروه پژوهش با بررسی پرونده پزشکی ۱ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۱۹۱ نفر با سن متوسط ٥٥ سال در بریتانیا طی دو دهه دریافته‌اند که خطر ابتلا به دمانس در افراد لاغر ۳۸% بیشتر از افراد با وزن عادی است.

عجیب این است که افرادی که چاق محسوب می‌شوند، نسبت به افرادی که دارای وزن متناسب هستند، ۲۰% بیشتر با خطر ابتلا به دمانس روبرو هستند و به این ترتیب، خطر ابتلای آنان به دمانس ۱۸ % کمتر از افراد لاغر است.

این میزان در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند به ۲۴% افزایش می‌یابد.

دکتر قزلباش به بی‌بی‌سی گفته است: “جنجال برانگیز ترین نکته‌ای که در نتیجه این تحقیقات به دست آمده این است که افراد چاق و یا مبتلا به چاقی مفرط کمتر از افرادی با وزن متناسب در معرض ابتلا به زوال عقلی هستند.”

به گفته او نتیجه این پژوهش با اکثر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مغایرت دارد اما ” ابعاد تحقیقات ما بسیار وسیعتر و دقیقتر” از مجموعه تحقیقاتی است که تاکنون در این مورد صورت گرفته است. اما جیمز گالاگر، سردبیر مسائل بهداشتی در وبسایت بی‌بی‌سی نیوز می‌گوید نتایج این تحقیقات ضمن آنکه بسیار حیرت آور است، سوال‌های بسیاری را نیز مطرح کرده است.

آیا این چربی اضافه در بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی برای دفاع در مقابل بیماری‌هایی مانند زوال عقل می شود یا اینکه فرآیند دیگری در کار بوده است.

آیا از این فرآیند می‌توان برای درمان دمانس استفاده کرد؟

آیا تحقیقات مشابه دیگر همین نتایج را در بر خواهد داشت؟

دکتر سایمون ریدلی از انجمن آلزایمر در بریتانیا می گوید: “نتایج تحقیقات جدید بسیار جالب توجه است، اما انجام تحقیقات مشابه دیگر برای درک کامل این موضوع لازم است