????????????????????????????

چگونه همسرمان را درک کنیم؟
????????????????????????

زن و مرد داراي روحيات و خصوصيات متفاوتي هستند. بيشتر مواقع علت اختلافات و دل‌خوري‌‌‌‌ها ، بي اطلاعي از شيوه‌‌هاي متفاوت احساس يا رفتار در زن و مرد است.
????????
با شناخت و درك احساسات همسرتان به دنياي او راه مي‌يابيد و در برقراري روابط دوستانه و صميمي موفق خواهيد بود.
براي جلب رضايت خاطر همسرتان اساسي‌ترين نياز او را بشناسيد.
همدلي ، اظهار محبت ، توجه و احترام مهم‌ترين نيازهاي عاطفي زن است. مرد هم در مقابل نيازمند عشقي قابل اعتماد است.
????????
زنان در دوره نوجواني از خود مايه مي‌گذارند و از هيچ گذشتي دريغ نمي‌ورزند ، اما بعد از بلوغ از نظر روحي نيازمند حمايت و پشتيباني هستند.
مردان در دوره نوجواني بيشتر به دنبال خواسته‌هاي خود هستند
و مغرور به نظر مي‌آيند ، اما بعد از بلوغ احساس مي‌كنند حمايت از زن وظيفه آن‌ها است و از اين كه مي‌توانند حامي او باشند احساس غرور و عزت نفس مي‌كنند.

????????????
برای همدلی و درک همسرتان نکات زیر را رعایت کنید:
* قبل از تصميمات مهم حتما با همسرتان مشورت كنيد.
* خود را ملزم بدانيد تا از مسائل همسرتان آگاه شويد. وقتي در جريان مسائل او قرار بگيريد بهتر مي‌توانيد خواسته‌ها و دغدغه‌‌هاي فكري او را درك كنيد.

????❤️????❤️????
* در زندگي ، وظايف و مسئوليت‌هاي خود و همسرتان را مشخص كنيد تا به خاطر مبهم بودن وظايف و مسئوليت‌ها كارهايتان عقب نيفتد و دچار اختلاف نشويد.

????????????
* هميشه در حضور ديگران به همسرتان احترام بگذاريد. با ديدن اين رفتار ديگران هم براي هر دوي شما ارزش و احترام بيشتري قائل مي‌شوند.
* اگر دلخوري يا گله‌اي از رفتار همسرتان داريد در اولين فرصت مناسب درباره ناراحتيتان با او صحبت كنيد.

????????
* وقتي درباره رفتار همسرتان اظهار نظر مي‌كنيد به او بگوييد كه اين فقط نظر شخصي شماست و او مي‌تواند خودش درباره تغيير رفتارش تصميم بگيرد تا براي اين كار خود را مجبور نبيند.

????????
* انتقادتان را از همسرتان غير مستقيم و در قالب پيشنهاد يا پرسش بيان كنيد ، مثلا بگوييد به نظر تو اگر فلان كار را انجام دهي بهتر نيست.
????????????????????
* اگر اختلافي بينتان آمد مشكل را يك بار براي همسرتان بازگو كنيد تا مطمئن شويد كه هر دو برداشت يكساني از مشكل داريد و سوء تفاهمي به وجود نيامده است.
????????
* از يادآوري اشتباهات گذشته خودداري كنيد. با بيان آن ها ممكن است همسرتان احساس كند اختلافتان بزرگ و ريشه‌اي است و توانايي حل آن را نداريد.
* دلايل احتمالي مشكل را ياداشت كنيد و آن‌ها را بررسي كنيد.
* اختلافات و مشكلات زندگيتان را با خانواده يا دوستانتان در ميان نگذاريد.
* بسياري از اوقات اختلافات در كمتر از چند ساعت خود به خود از بين مي‌‌روند اما با بيان آن‌ها ، هميشه در ذهن‌ها باقي مي‌مانند.
* در بعضي مواقع با وانمود كردن به اين كه بعضي از رفتارهاي همسرتان اتفاقي بوده است به آرامي از كنار اشتباهات او بگذريد و آن ها را ناديده بگيريد.
* گاهي يادآوري بيش از حد جنبه‌هاي مثبتتان همسر شما را مجبور مي‌كند تا نقاط ضعفتان را گوشزد كند. سعي كنيد بيشتر از خوبي‌هاي همسرتان ياد كنيد تا او را براي تقويت نقاط قوتش انگيزه‌مند كنيد.
* در استفاده از كلمات ، دقيق و سنجيده عمل كنيد.
* از به كار بردن واژه‌‌هايي مانند هميشه ، هيچ وقت و هرگز بپرهيزيد. همسرتان با شنيدن اين كلمات قضاوت شما را ناعادلانه مي‌بينيد و براي دفاع از خود به مشاجره مي‌پردازد.
* هنگام بحث با همسرتان اتاق را ترك نكنيد ، زيرا اين رفتار توهين بزرگي به او محسوب مي‌شود.
* اگر احتمال مي‌دهيد با ادامه يافتن گفتگو حرف‌هايي زده شود كه بعد از گفتن آن‌ها پشيمان شويد ، از همسرتان بخواهيد كه در فرصت بهتري با هم صحبت كنيد.
* به او يادآوري كنيد چون نمي‌خواهيد او را برنجانيد تمايلي به ادامه صحبت نداريد.
* هميشه بر وجود تفاوت‌ها تاكيد كنيد. با اين ديد بهتر مي‌توانيد دليل رفتارهاي مختلف او را درك كنيد و آن‌ها را بپذيريد.
* هميشه به گونه‌اي برخورد كنيد كه همسرتان احساس كند وابستگي و علاقه دو طرفه است و شما هم به اندازه او از بي‌مهري دلگير مي‌شويد.
* اگر مي‌خواهيد ناراحتي خود را از رفتار همسرتان نشان دهيد ، قبل از هر صحبتي به او يادآوري كنيد كه او را بسيار دوست مي‌داريد و فقط از اين رفتارش دلخور شده ايد.
* هرگز از علاقه شديد همسرتان به عنوان ابزاري براي رسيدن به خواسته‌هايتان استفاده نكنيد. اگر همسرتان احساس كند وابستگي عاطفي‌اش نوعي ضعف در برابر شما محسوب مي‌شود ، تلاش خواهد كرد تا از شدت علاقه‌اش بكاهد و بر عواطف خود تسلط يابد.
* در همه حال در برابر ابراز محبت همسرتان با لطافت و مهرباني برخورد كنيد تا از بيان احساساتش لذت ببرد.
????????????????????????????