افراد موفق چگونه خود را آرام نگه می دارند؟
توانایی آرام ماندن در زیر فشارهای طاقت فرسای زندگی روزمره، یک عامل مهم در موفقیت بشمار می رود. توانایی مدیریت احساسات و آرام ماندن در زمان مشکلات یک ارتباط مستقیم با نحوه برخورد و عملکرد ما دارد.
اما تنش و استرس، موجب رشد سلول های جدیدی به منظور بهبود حافظه در مغز انجام می شود. با این حال، این موضوع تنها در هنگام استرس متناوب دیده شده است. به محض این که استرس بیش از چند لحظه و برای حالت دراز مدت ادامه پیدا کند، توانایی مغز برای ایجاد سلول های جدید مهیا می شود.
شخاص موفق و دارای راندمان بالا می توانند استراتژی قابل کنترل شرایط استرس زا را به خوبی به کار گیرند. این موضوع باعث کاهش سطح استرس در ایشان می شود زیرا آنها بدون در نظر گرفتن آنچه در محیط کاری و پیرامونشان اتفاق می افتد، ابتدا اطمینان حاصل می کنند که استرس وارد شده، برای مدت طولانی و متناوب باعث مختل شدن زندگیشان نشود.
در ادامه شما می توانید ده روشی که اشخاص موفق در شرایط استرس زا برای آرام ماندشان بکار می گیرند، مطالعه فرمایید. برخی از این روش ها بسیار روشن و ساده به نظر می رسند ولی چالش در اینجاست که شما نیاز به تشخیص و استفاده درست از آنها در شرایط استرس زا دارید.
یک- آنها قدر داشته های خود را می دانند
دو- آنها از پرسیدن “اگر …، چه می شود؟” خودداری می کنند
سه- آنها مثبت باقی می مانند
چهار- آنها خود را از شرایط استرس زا جدا می کنند
پنج- آنها مصرف کافئین و تئین خود را محدود می کنند
شش- آنها می خوابند
هفت- آنها با خود منفی سخن نمی گویند
هشت- آنها دیدگاه و نظرات خود را بازبینی می کنند
نه- آنها تنفس می کنند
ده- آنها از سیستم پشتیبانی خود استفاده می کنند
شما آرامش خود را در شرایط مشکل چگونه حفظ می کنید؟ خواهشمندیم افکار و تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

یک- آنها قدر داشته های خود را می دانند
اگر زمان محدودی برای تفکر به روی آنچه باید سپاسگزارش باشیم بگذرایم، صرفاً کار “درستی” انجام نداده ایم. این عمل چیزی همیشگی است که باید بصورت نامحدود و بدون تفکر به آن، انجامش دهیم زیرا باعث بهبود رفتا ما می شود. عمل قدرشناسی منجر به کاهش انتشار بیست و سه درصدی هورمون استرس، کورتیزول، می گردد. پژوهش های انجام یافته در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، به این نتیجه رسید؛ اشخاصی که کار روزانه خود را همراه با پرورش قدرشناسی انجام می دهند، دارای خلق و خوی بهتر، انرژی بیشتر و رفاه جسمانی بالاتری نسبت به سایرین هستند. این احتمال وجود دارد که سطح پایین کورتیزول نقش عمده ای در این مورد ایفا می کند.

دو- آنها از پرسیدن “اگر …، چه می شود؟” خودداری می کنند
پرسش “اگر …، چه می شود؟” باعث افزودن هیزم به آتش تنش و نگرانی است. هر موضوعی می تواند در یک میلیون جهت مختلف حرکت کند و شما هر چه بیشتر برای احتمالات وقت بگذارید، زمان کمتری صرف عملکرد و در نتیجه دیرتر به آرامش رسیدن و کنترل استرس در خود می شوید. اشخاص آرام می دانند طرح چنین پرسش هایی آنها را به جایی می برد که تمایلی به بودن در آن ندارند.

سه- آنها مثبت باقی می مانند
افکار مثبت باعث کمک به کاهش استرس متناوب بوسیله تمرکز مغز به روی آنچه که به طور کامل عاری از استرس است، می شود. شما باید به مغز پویای خود کمک کنید تا افکار مثبت را به صورت آگاهانه انتخاب کند. هر فکر مثبتی، موجب تمرکز مجدد توجه شما می شود. هنگامی که موضوعات به خوبی پیش می رود، خلق و خوی شما هم خوب خواهد شد. این کار نسبتاً ساده است. و بر عکس، هنگامی که موضوعات به خوبی پیش نمی رود ذهن، خود را در افکار منفی غرق خواهد کرد و این باعث بروز چاش های بعدی خواهد شد. در این لحظات به روز

خود و چیزهای خوبی که برایتان رخ داده، هر چند کم ارزش و کوچک، فکر کنید. اگر نمی توانید در همین روز چیز خوبی بیابید، به روزهای گذشته رجوع کنید تا یک رویداد هیجان انگیز و عالی را که بتوانید به روی آن تمرکز کنید بیاد آورید. نکته اینجا است که شما باید چیزی مثبت برای خود بیابید که آمادگی تغییر توجه در زمان هجوم افکار منفی را در شما داشته باشد.

چهار- آنها خود را از شرایط استرس زا جدا می کنند
زنگ تفریح برای دقایقی و جدا شدن از کار می تواند به کنترل استرس کمک کند. هنگامی که شما به طور مداوم بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته کار می کنید، بزودی خود را در دام یک مجموعه ثابت از عوامل استرس زا اسیر خواهید کرد. خود را مجبور سازید که چند دقیقه ای استراحت کنید، جرعه ای بنوشید! خاموش کردن گوشی همراه، بدن و ذهن شما را از یک منبع ثابت استرس دور می کند. مطالعات نشان داده اند که حتی به تعویق انداختن یک ایمیل ساده هم می تواند سطح استرس را کاهش دهد.

پنج- آنها مصرف کافئین و تئین خود را محدود می کنند
مصرف کافئین و تئین باعث انتشار آدرنالین می شود. آدرنالین منبع پاسخ بدوی-رفتاری “فرار یا جنگ” است؛ یک مکانیسم بقا که در هنگام خطر شما را مجبور به ایستادن و جنگیدن و یا فرار و بالا رفتن از درخت می کند! این مکانیسم، تفکر منطقی را به نفع یک پاسخ سریع رفتاری برای تنازع بقا حذف می کند. این مکانیسم در هنگامی که یک خرس در تعقیب شماست، بسیار عالی است ولی نه در زمانی که شما باید به یک ایمیل کوتاه پاسخ دهید. هنگامی که کافئین و تئین مغز و بدن شما را در حالت عمیق استرس نگاه می دارد، احساسات و رفتار شما شدید و خارج از کنترل می گردد. استرسی که این دو عامل ایجاد می کند، متناوب نیست البته تا زمانی که بیش از نیمی از عمر گرانبها و شیرین شما صرف کار کردن نشود!

شش- آنها می خوابند
در این مورد خاص، هر چه صحبت کنیم باز هم کم گفته ایم زیرا اهمیت خواب به اندازه کافی به افزایش هوش احساسی و مدیریت سطح استرس باز می گردد. هنگامی که شما به اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید، مغز شما از طریق مرور خاطرات روزانه و نگهداری و یا حذف آنها در خواب، به معنای واقعی کلمه، دوباره شارژ می شود به طوری که شما هوشیار و آماده بیدار می شوید. اگر شما به اندازه کافی و مناسب نخوابید، قدرت کنترل به روی خود، توجه و حافظه شما کاهش می یابد. محرومیت از خواب، به خودی خود و حتی بدون حضور شرایط استرس زا، باعث افزایش انتشار هورمون استرس می شود. پروژه های استرس زا اغلب به شما این احساس را می دهند که گویا نیازی به خواب ندارید ولی زمان مناسب خواب شب باعث می شود که شما در بیشتر مواقع همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید.

هفت- آنها با خود منفی سخن نمی گویند
یک گام مهم در مدیریت استرس این است که منفی صحبت کردن با خودتان را متوقف کنید. هر چه بیشتر افکار منفی را برای خود نشخوار کنید، به آنها قدرت بیشتری می دهید. بیشتر افکار منفی ما، تنها افکار هستند و نه واقعیت! هنگامی که شما خودتان را با باورهای منفی و بدبینانه آلوده می کنید، ندای درونی شما می گوید؛ زمان آن فرا رسیده که این افکار را متوقف سازید سپس آنها را به روی کاغذ بیاورید. همه چیز را به زمین بگذارید و آنچه را که فکر می کنید بنویسید. هنگامی که سرعت افکار منفی خود را کاهش می دهید، آنگاه می توانید همه چیز را منطقی تر و روشن تر ارزیابی کنید.

هشت- آنها دیدگاه و نظرات خود را بازبینی می کنند
استرس و نگرانی منجر به تحریف ادراک می شود و این خود به حوادث دامن می زند. ساده است که فکر کنیم مهلت های غیرواقعی، کارفرمایان بیرحم و ترافیک خارج از کنترل، دلایلی برای مضطرب شدن هستند. شما نمی توانید شرایط خود را کنترل کنید ولی می توانید پاسخ خود را نسبت به همان شرایط تحت کنترل قرار دهید. بنا بر این، پیش از این که زمان زیادی صرف چیزی کنید، به خودتان دقایقی فرصت داده و چشم انداز دیگری را برای شرایط موجود در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که در چه هنگامی نیاز به این کار دارید، سعی کنید به دنبال سر نخ های عوامل استرس زایی باشید که باعث بوجود آمدن اضطراب در شما می شوند. اگر فکر می کنید که “همه چیز اشتباه است” و “هیچ چیز درست نیست”، پس شما نیاز به بازبینی شرایط موجود دارید. یک راه بسیار عالی برای اصلاح این الگوی فکری این است که فهرستی از کارهای و چیزهای خاصی که اشتباه هستند را به روی کاغذ بیاورید. به احتمال زیاد، شما تنها برخی از آنها را اشتباه خواهید یافت. این کار باعث می شود که عوامل استرس زا تقلیل یافته و مسائل ساده تر از آنچه قبلا به نظر می رسیدند، دیده شوند.

نه- آنها تنفس می کنند
تنفس ساده ترین راه مقابله با استرس متناوب است که شما باید هر روز و هر لحظه آن را انجام دهید. عمل وجود داشتن در لحظه با تنفس آغاز می شود و به مغز شما آموزش می دهد که چگونه به روی کاری که در دست دارید تمرکز مطلق کند. هنگامی که استرس دارید، چند دقیقه به روی تنفس خود تمرکز کنید. درب ها را ببندید، تمامی عوامل حواس پرتی را به کنار بگذارید و فقط به این اکتفا کنید که روی یک صندلی بنشینید و نفس عمیق بکشید. هدف این است که تمامی زمان خود را تنها به روی تنفستان تمرکز کنید، به طوری که ذهن شما از سرگردانی رهایی یابد. به چگونگی دم و بازدم خود توجه کنید. این کار ساده به نظر می رسد ولی انجامش برای بیشتر از یکی دو دقیقه، کار مشکلی است. اگر در آغاز توسط فکر دیگری منحرف می شوید، اشکالی ندارد زیرا که غیرقابل اجتناب است. شما تنها نیاز دارید که دوباره به روی تنفس خود تمرکز کنید. اگر تمرکز ثابت برایتان مشکل است، سعی کنید که هر دم و بازدم را تا بیست بشمارید و سپس دوباره از یک شروع کنید. اگر حساب از دستتان در رفت، نگران نباشید! شما همیشه می توانید فقط از یک شروع کنید!

ده- آنها از سیستم پشتیبانی خود استفاده می کنند
این موضوع که همه چیز توسط خودتان صورت پذیرد، وسوسه انگیز و در عین حال بی نتیجه است. آرام ماندن و پرثمر بودن نیاز به شناخت نقاط ضعف خود دارد و درخواست کمک در هنگامی که شما به آن احتیاج دارید. این موضوع بدین معناست؛ در زمانی که شما احساس ضعیف بودن می کنید و شرایط به اندازه کافی مناسب نیست، از سیستم پشتیبانی خود کمک بگیرید. هر کسی در محل کار یا خارج از کار، کسانی را برای کمک در شرایط مشکل و پیچیده باید داشته باشد. افرادی را در زندگی خود شناسایی کنید که در هنگام دشواری ها بتوانند به کمکتان بشتابند. کسانی که برای کارهای ساده ای مانند صحبت کردن در مورد نگرانی هایتان در وضعیت های دشوار، یک راه حل و خروجی یا نگرشی تازه در برابر اضطراب و استرس شما بتوانند ارائه دهند. در بسیاری از مواقع، افراد دیگر توانایی دیدن شرایطی که شما درونش هستید را بهتر از خود شما دارند زیرا که آنها درگیر احساساتی نیستند که شما در آن شرایط دارید. درخواست کمک باعث کاهش استرس و تقویت روابط شما با کسانی می شود که بر آنها می توانید تکیه داشته باشید.
www.psysh.ir
مهدي شاهمرادي
روانشناس باليني

https://telegram.me/psysh
@PsychologistShahmoradi
منبع:
http://www.success.com/blog/10-ways-successful-people-stay-calm