درمان شناختی-رفتاری افسردگی چیست؟

درمان شناختی- رفتاری افسردگی، یک رواندرمانی ساختار یافته، عملی و مؤثر برای بیماران مبتلا به افسردگی است. این نوع درمان، به وسیله شناسایی و مشخص کردن رفتارها و الگوهای تفکری که باعث ایجاد و تداوم افسردگی می‌شوند، این بیماری را درمان می‌کند. این درمان، بر زمان حاضر، و افکار و رفتارهای اینجا و اکنون شما تمرکز دارد. شما و درمانگرتان با هم به این موضوع خواهید پرداخت که چگونه فعالیت یا کمبود فعالیت با احساس خوب یا بد در ارتباط‌اند. فعالیت‌هایی هست که شما می‌توانید برای داشتن احساس بهتر، شروع کنید. هم‌چنین شما و درمانگرتان روش‌های غیرواقعی و منفی تفکر که می‌توانند باعث احساس افسردگی در شما شوند را بررسی خواهید کرد.

درمان ابزارهایی را در اختیار شما خواهد گذاشت که به‌وسیله‌ی آنها واقعی‌تر فکر کنید و بهتر احساس کنید.
در درمان رفتاری- شناختی، شما و درما‌نگرتان در ابتدا نشانه‌های شما و این‌که، تا چه اندازه خفیف یا شدید هستند را خواهید شناخت. از شما خواسته خواهد شد که فرم‌ها و پرسش‌نامه‌‌هایی را که به‌طور عینی نشانه‌های شما را می‌سنجند، پر‌کنید. این پرسش‌نامه‌ها می‌تواند شامل پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک، آزمون تطابق زناشویی لاک- والاس یا سایر پرسش‌نامه‌ها باشد. در اولین جلسه‌ی درمان شناختی- رفتاری، از شما خواسته خواهد شد تا اهداف مورد نظر خود که مایلید به آنها دست پیدا کنید؛ نظیر افزایش اعتماد به نفس، بهبود در روابط، کاهش خجالت، یا کاهش نا‌امیدی و تنهایی، را انتخاب کنید.

شما و درمانگرتان پیشرفت خود در درمان را با توجه به ارزیابی‌های اولیه‌ی نشانه‌ها و حرکت به سمت اهداف تعیین شده خود، پی‌گیری خواهید کرد.

درمان شناختی- رفتاری برای افسردگی چه قدر مؤثر است؟
مطالعات پژوهشی متعددی در دانشگاه‌های بزرگ سراسر جهان، به طور مشخص نشان داده‌اند که درمان رفتاری- شناختی در درمان افسردگی به همان اندازه‌ی داروهای ضد افسردگی مؤثر است.
در طی 20 جلسه درمان انفرادی، تقریباً 75% بیماران کاهش واضحی در نشانه‌های خود را تجربه می‌کنند. براساس برخی مطالعات، ترکیب درمان شناختی- رفتاری با داروها، تأثیر درمان را تا 85% افزایش می‌دهد. علاوه بر این اکثر بیماران تحت درمان رفتاری- شناختی، تا 2 سال پس از پایان درمان، بهبود خلقی خود را حفظ می‌کنند. در درمان رفتاری- شناختی، هدف تنها کاهش نشانه‌های بیماری شما نیست، بلکه سعی براین است که به شما کمک کنیم تا یاد بگیرید چگونه جلوی بازگشت نشانه‌ها را بگیرید.

آیا داروها مفیدند؟
داروهای مختلفی در درمان افسردگی مؤثر شناخته شده‌اند. اینها شامل پروزاک، پاکسیل، زولوفت، افکسور، توفرانیل، ولبوترین، الاویل، ناردیل، پارنات، لیتیوم و سایر داروها می‌باشند. برای رسیدن سطح دارو به سطوح درمانی در بدن شما، حدود 4-2 هفته وقت لازم است. برخی داروها ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند. برخی از این عوارض گذرا هستند و در طی زمان کاهش می یابند؛ و یا ممکن است با ترکیب با سایر داروها کنترل شوند. در برخی موارد از بیماران مبتلا به ا فسردگی شدید خواسته می‌شود تا با پزشک خود درباره‌ی امکان درمان با تشنج الکتریکی مشورت کنند.

از شما به عنوان بیمار چه ا نتظاری می‌رود؟
درمان رفتاری- شناختی، مشارکت فعال شما را می‌طلبد. در مراحل اولیه‌ی درمان، ممکن است درمانگرتان از شما بخواهد تا هنگامی‌ که افسردگی تخفیف پیدا کند، هفته‌ای دو بار مراجعه کنید. از شما خواسته خواهد شد به منظور ارزیابی افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات خود فرم‌هایی را پر کنید و مطالبی را در مورد درمان افسردگی مطالعه کنید.

همچنین، در مراجعات بعدی و یا به صورت هفتگی، درمانگرتان از شما خواهد خواست تا فرم‌هایی را در مورد افسردگی و یا سایر مشکلاتی که کانون درمان هستند، پر کنید. درمانگر شما ممکن است تکالیفی را برای منزل، به منظور کمک در تعدیل رفتارها، افکار و روابطتان برای شما معین کند. هر چند بسیاری از بیماران متبلا به افسردگی از بهبود خود ناامید هستند، با این درمان فرصت بسیار مناسبی خواهید داشت تا ا فسردگی شما تدریجاً کاهش یابد.
https://telegram.me/psysh

www.psysh.ir
مهدي شاهمرادي
روانشناس باليني

@PsychologistShahmoradi