چگونه بر کابوس های شبانه فرزندتان غلبه کنید ؟
کابوس های شبانه می توانند هم برای والدین و هم برای کودکان دردسر ساز باشند . کودکان مضطرب بعد از کابوس غالبا با جیغ کشیدن از خواب بیدار می شوند و یا به سمت اتاق مادر پدرشان می دوند . شما به عنوان والد به طور غریزی می خواهید تا کودکتان را آرام کنید که البته این تلاش شما کاملا قابل درک است . روش شما برای کمک به کودکتان برای کنار آمدن با این کابوسها ممکنست روش مناسبی برای روبرو شدن با اضطرابهایش در درازمدت نباشد .
وقتی کودک کابوس می بیند معمولا والدین چه کار می کنند ؟
بیشتر والدین از این روشها برای آرام کردن کودکشان استفاده می کنند :
از فرزندشان می خواهند تا کابوسش را تعریف کند به عنوان مثال : « راجع به چی خواب دیدی ؟ به من بگو توی کابوست چه اتفاقی افتاد ؟ »
به فرزندشان دوباره اطمینان خاطر می دهند که همه چیز خوب و روبه راه است به عنوان مثال : « نگران نباش . هیولا وجود نداره . اگه بخوای می تونم داخل کمد دیواری رو برات بگردم . برای من یا پدرت هیچ اتفاق بدی نمی افته . ببین ، من و پدرت هر دو اینجا هستیم و تو رو خیلی دوست داریم » .
آیا استفاده از این روشها برای آرام کردن کودک مناسب است ؟
پاسخ : خیر استفاده از این روشها برای کاهش ناآرامی های کودک پس از کابوس دیدن مناسب نیست . وقتی شما از فرزندتان می خواهید تا کابوسش را با جزئیات برایتان تعریف کند در حقیقت حافظه او را روشن تر می کنید و کودکتان به احتمال بسیار کابوسش را به یاد می آورد . اگر فرزندتان کابوسش را به یاد بیاورد ، احتمالا دوباره همان کابوس را می بیند .
برای روبرو شدن با کابوسها چه روش بهتری وجود دارد ؟
وقتی کودکتان کابوس می بیند بهترین راه این است که حواس او را به جای دیگری پرت کنید . اگر این کار را انجام دهید به زودی فرزندتان کابوسش را فراموش خواهد کرد .
روش های کنار آمدن با کابوس های شبانه :
مرحله اول – به سمت کودکتان بروید .
وقتی کودکتان از خواب بدش ناراحت و آشفته است ، احتمالا اولین عکس العمل غریزی شما این است که به اتاقش می روید که البته این دقیقا همان کاریست که باید انجام دهید .
مرحله دوم – حرفهایی را به کودکتان بگویید .
شما به چیزهای مختلف زیادی نیاز دارید که می توانید آن حرفها را به کودکتان بگویید یا می توانید کارهایی را انجام دهید تا برای کنار آمدن با کابوسها به او کمک کنید . به عنوان مثال می توانید از این جمله ها استفاده کنید :
« به صورتت نگاه کن . خیس عرق شده ! بریم دستشویی تا خودت رو تمیز کنی »
« تو واقعا ناراحت هستی ، بیا درباره یه چیز قشنگ تر فکر کنیم ، نظرت چیه که برای فردا برنامه ریزی کنیم ؟ چه کارهای جالبی رو می تونیم انجام بدیم ؟ »
« برای فردا صبح چه صبحانه ای رو باید برات آماده کنم ؟ »
« آیا فیلم های جدیدی هست که بخوای ببینی ؟ »
« این آخر هفته چه کارهایی باید انجام بدیم ؟ یه کار جالبی که می تونیم انجام بدیم چیه ؟ »
« بیا چند نفس عمیق بکشیم یا تمرین آرام شدن انجام بدیم تا برای خوابیدن آماده بشی . »
مرحله سوم – کابوس های مکرر و پی در پی کودکتان را حل کنید .
اگر کودکتان بیشتر اوقات کابوس می بیند یا اگر فرزند نوجوانتان می خواهد تا خودش با کابوس هایش کنار بیاید ، خوبست که چند روش داشته باشید تا کودکتان بتواند خودش به تنهایی از آنها استفاده کند .
بعد از اینکه به کودکتان کمک کردید تا حواسش را برای چند لحظه از کابوسهایش پرت کند برایش اینطور توضیح دهید : « وقتی به جای تمرکز کردن روی کابوست ، بر روی چیزهای دیگه تمرکز کنی ، اون خواب رو فراموش می کنی » .
چیزهایی را نزدیک رختخواب کودکتان در اختیارش بگذارید تا شاید این وسایل برای پرت کردن حواسش مفید باشند . به عنوان مثال کودکتان می تواند این چیزها را کنار خودش داشته باشد :
– یک کتاب تا بتواند نگاه کند .
– یک آلبوم عکس
– یک مجله
– موسیقی ای که بتواند آن را گوش دهد .