✅ : images (13)
???? برخي از كودكان هنگام ورود به سال اول دبستان دچار مشكلاتي هم چون ناراحتي، بي قراري ، ترس از مدرسه و حتي بيزاري و تنفر از مدرسه مي شوند.
ترس غير منطقي كودك از مدرسه به معني امتناع از مدرسه رفتن و يكي از نشانه هاي اضطراب جدايي از والدين، خانه، خانواده و بخصوص مادر و يا شرايطي است كه به آن وابسته شده است.

❎ دلايل ترس كودك از مدرسه :

١- اضطراب جدايي : معمولا مادران بچه هايي كه دچار اضطراب جدايي هستند شخصيتي افراطي، مضطرب، بيش از حد حمايت كننده، مردد، حساس و عاطفي دارند كه اضطراب خود را با بيان افكار منفي و عمل خود به بچه ها منتقل مي كنند.
٢- يادگيري : ترس ويا امتناع از مدرسه بيش از آن كه علت شخصيتي، عاطفي داشته باشد ناشي از يادگيري است .
مادر يا پدري كه در ارتباط با كودكان خود مفاهيم ويا نكته هاي منفي از مدرسه، تنبيه و توبيخ ها و تجارب ناخوشايند خود را از دوران تحصيل بيان مي كنند و از آن ها مي خواهند كه مواظب رفتارهايشان باشند خواه ناخواه باعث ترس كودكشان از مدرسه مي شوند.

٣- وابستگي : اضطراب كودك گاهي به دليل وابستگي به مادر محيط خانه،خانواده و يا هر تكيه گاه و پناهگاه ديگر است.
معمولا مادران سعي در وابسته كردن كودك به خود دارند و به واكنش هاي عاطفي او نسبت به ترك پاسخ ميدهند.
✅ براي پيشگيري از به وجود آمدن اين مشكلات و يا برطرف كردن آن و نيز آماده كردن كودك براي پذيرش شرايط جديد و مانوس شدن او با محيط دبستان موارد زير را مد نظر قرار دهيد.

دلايل ترس كودک را از بين ببريد:

☑️ كم كردن وابستگي كودك:
سعي كنيد با استفاده از روش هاي مناسب ( مثل گذاشتن كودك در خانه اقوام به مدت يكي دو ساعت در روز به صورت پراكنده يا بردن او به پارك و همراه كردن او با كودكان همسن و سال خودش) به تدريج وابستگي كودك را به خود كم كنيد.

☑️ ايجاد آمادگي ذهني در كودک : سعي كنيد قبل از شروع سال تحصيلي ذهن كودكتان را نسبت به مدرسه، معلم آماده كنيد.به طوري كه با تعريف و تمجيد واقعي و منطبق بر واقعيت از مدرسه و معلمان شور و اشتياق مدرسه رفتن را در كودك ايجاد نماييد.
☑️ به او اطمينان دهيد معلمش مهربان است و او را حمايت خواهد كرد .
☑️ خاطرات و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود را با معلم هاي دوره ابتدايي با كودك خود در ميان بگذاريد.
☑️ از معلم ها با القاب خوب وبا لبخند ياد كنيد.

☑️ ايجاد انگيزه: سعي كنيد با علاقه و اشتياق زياد در باره آنچه كه او در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب كردن، شمردن، نقاشي، ورزش كردن حرف بزنيد.
☑️ با كتاب خواندن براي كودك و هديه دادن كتاب داستان به كودك علاقه او را به يادگيري خواندن و با سواد شدن افزايش دهيد.

☑️ در روش هاي تربيتي خود به گونه اي عمل كنيد و به شيوه اي سخن بگوييد و با كساني رفت و آمد كنيد و الگوهايي ارائه دهيد كه ناخود آگاه براي كودك انگيزه يادگيري و رفتن به مدرسه ايجاد شود.

☑️ از كم اهميت جلوه دادن ارزش تحصيل و كسب دانش حتي در قالب طنز و شوخي جدا خودداري كنيد. اگر بي دليل نگران ترس كودك خود از مدرسه باشيد در واقع اين ترس را به كودك خود القا كرده و به او مي فهمانيد كه مدرسه جاي ترسناكي است.
از ترساندن كودك و ايجاد رعب و وحشت وترس از معلم (مثل اگر بچه خوبي نباشي به معلم مي گويم تو را در كلاس زنداني كند ) جدا خودداري كنيد.
☑️ فرستادن كودك به پيش دبستاني و مهد كودك: معمولا بچه هايي كه قبلا تجربه رفتن به مهد كودك و پيش دبستاني را دارند آمادگي بيشتري براي رفتن به مدرسه دارند به خصوص كه بسياري از مهارت ها و مفاهيم مورد نياز را در دوره پيش دبستاني مي آموزند، در نتيجه موفقيت بيشتري در دوره دبستان خواهند داشت.