تبیین نظریه واقعیت درمانی ویلیام گلاسر
نظریه «زیستی – روانی»
چکیده مقدمه پیش سازمان دهنده ۱- تاریخچه: ۲/ رشد زیستی – روانی ؛ ویلیام گلاسر ۱/ مراتب برآوردن شدن یا برآورده نشدن نیازهای اساسی از نظر گلاسر عبارتند از: عدم ایجاد ارتباط عاطفی دو سویه ایجاد ارتباط عاطفی دوسویه
– رویکرد واقعیت درمانی یک رویکرد رفتاری است زیرا بر آنچه که شخص انجام میدهد تأکید دارد. (نه بر آنچه که او احساس میکند). اما رفتاری که گلاسر میگوید از بعد محرک و پاسخ رفتارگراها نیست، وی رفتار را در مقابل یک ملاک عینی که او آن را واقعیت مینامد، مورد ارزیابی قرار میدهد. این واقعیت میتواند، واقعیتی عملی، اجتماعی، اخلاقی باشد. ۳/ تعریف واقعیت درمانی ۴/ نیاز اول(پیوند عاطفی دوسویه)
مقایسه نظریهها : نظریههای درمانی سنتی (مخالف)
نظریه واقعیت گرایانه
۷/ عناصر اصلی نظریه واقعیت درمانی
چرا این سن بهتر است ؟ ۱۰ . روش کار در نظریه واقعیت درمانی مراتب درمان : ۱۲/ نقش مدرسه در نظریه واقعیت درمانی در مدرسه تجربههای موفقیت (برنامه تحصیلی محرک / تجربههای شکست سلامت روانی، رشد و بالندگی / خشم، ناکامی، رنج، انزوا نکته: خانواده نمیتواند شکست در مدرسه را جبران نماید. اما برعکس مدرسه میتواند شکست در خانه را جبران نماید.
– گلاسر پس از کسب تجربیاتی در مدرسه بازپروری ونتورا؛ کارش را در مدارس ابتدایی عمومی ادامه داد او اعتقادپیدا کرد که اشاعه آثار شکست در فضای اکثر مدارس اثر مخربی بر کودکان دارد. در نتیجه : ۱- حذف شکست از نظام مدارس و ۲- پیشگیری بزهکاری به عوض درمان به صورت دو هدف عمدة او درآمد. ۱۳/ داستانها ۱۵/ خلاصهای از نظریات مرتبط ۱۵-۲- نیاز به عشق و تعلق داشتن – آبراهام مازلو (۷۰-۱۹۰۸) : ۱۵-۶- گشتالت درمانی پولز: (جنبش انسان گرا – وجود گرا) ۱۶/ نتیجه گیری ۱۷/موضوعات پژوهشی: تالیف : مریم خسرویانی – کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی – دانشگاه علوم و تحقیقات تهران منابع: |