ترس از دست دادن همسر چیست ؟

ترس از دست دادن همسر یا شریک عاطفی باعث می‌شود که هیچگاه نتوانید آرامش و لذت کنار هم بودن را درک کنید و همیشه احساس ناامنی داشته باشید.

حس مالکیت نسبت به همسر

حس مالکیت نسبت به همسر در همه وجود دارد، در واقع هر چه بیشتر همسرتان را دوست داشته باشید احساس مالکیت بیشتری نسبت به او خواهید داشت که می‌تواند ناشی از ترس درونی از دست دادن همسر باشد.

در واقع ترس از دست دادن همسر گاهی پشت رفتار‌های کنترل گر، سوءظن و شک کردن قرار می گیرد.

 

آیا ترس از دست دادن همسر نوعی اختلال روانی است؟

برخی افرادی که با مشکل ترس از دست دادن همسر دست به گریبان هستند ، چیزی در وجودشان کم دارند که میخواهند جای خالی اش را پر کنند، شک آن‌ها نسبت به همسرشان نیست بلکه نسبت به خودشان است و طرف مقابل آینه‌ای است که خودشان را در آن می‌بینند.

ترس از دست دادن همسر یعنی چه؟

ترس از دست دادن همسر یعنی دلبستگی با چاشنی نا امنی.

وقتی شما به خودتان و توانایی هایتان شک داشته باشید و مطمئن نباشید که خوبی شما به قدری است که طرف مقابل حاضر شود با شما بماند، دچار ترس می‌شوید و دست به اقدامات کنترل گر می‌زنید.

چنین فردی تصور می‌کند به اندازه کافی خواستنی نیست که طرف مقابل به رابطه اش وفادار بماند.

این افراد  با شک کردن در زندگی به مشکل می‌خورند و بعد  از مدتی متوجه می‌شوند که شکشان بی دلیل بوده و فقط زندگی را برای خودشان تلخ می‌کنند.

چرا دچار ترس از دست دادن همسر می شویم ؟

اگر از یک رابطه عاشقانه نافرجام خارج شده باشید به خصوص این که اتمام آن از سوی شما نباشد.

اگر زمان کافی برای گذر از این احساسات نا خوشایند را به خودتان ندهید و بدون این که اعتماد به نفستان را بازسازی کنید و برای جبران کمبود‌ها و عقده‌های بر جای مانده از رابطه قبلی، وارد یک رابطه جدید شوید احتمال این که دچار اشتباه مجدد در انتخاب و ترس از دست دادن شوید بسیار زیاد است.

اگر دچار این چرخه معکوس خود ویرانگر شوید، زندگیتان پر می‌شود از آدم‌های بی رحمی که قدر محبتتان را نمی‌دانند.

در چنین شرایطی حتی در کنار کسی که برای یک عمر بودن کنارش برنامه ریزی کرده اید، نمی‌توانید احساس آرامش داشته باشید و تصور میکنید کسی که قلبتان از عشقش لبریز شده قرار نیست کنارتان بماند.

رابطه والدین و اطرافیان در کودکی تاثیر بسیار زیادی بر زندگی و شخصیت فعلی شما می‌گذارد.

اگر در کودکی الگوی دلبستگی ایمن و دوست داشتن بی قید و شرط در شما شکل نگرفته باشد و رابطه تان با والدین و اطرافیان همراه با اضطراب، نا امنی و ترس از طرد شدن باشد، احتمال این که این رفتار‌ها را در بزرگسالی و در رابطه عاطفی تان بروز دهید بسیار بالا می‌رود.

وقتی اعتماد به نفستان پایین باشد و در رابطه احساس ناامنی کنید همیشه نگران قضاوت شریک عاطفی بر حرف‌ها و رفتارتان هستید و همیشه بعد از هر حرف یا عملی می‌خواهید تایید شوید.

اگر مدام به طرف مقابل می‌چسبید و همیشه می‌خواهید با او باشید .

و بودن فیزیکی او دلیل شادی شماست و در نبود او احساس ناخوشایندی دارید و تلاش می‌کنید که ۲۴ ساعته با او باشید، نشان دهنده احساس ناامنی شما در رابطه و ترس از دست دادن همسر است.

اگر دچار ترس از دست دادن همسر هستید به این نکات توجه کنید

در بسیاری از موارد این افراد بسیار شکاک هستند.

اگر به همسرتان شک کرده اید قبل از پیدا کردن دلیل منطقی شکتان را به زبان نیاورید.

در اغلب موارد بعد از مدتی متوجه خواهید که شد که اشتباه کرده اید شکتان را فراموش کرده و اصلا به روی همسرتان نیاورید.

راه حلی که می‌تواند ترس از دست دادن همسر را کم کند و ناآرامی همسرتان را کاهش دهد و مانع از بین رفتن محبت بی قید شرط دو نفر به یکدیگر شود مراجعه به روانشناس متخصص است تا در این صورت رابطه دلپذیر ‌شود و دوباره آرامش و اعتماد به زندگی شما برگردد.

چراکه گذشته عاطفی شما به صورت ناخودآگاه بر رابطه فعلی شما اثر می‌گذارد

پس اگر شکست عشقی داشته اید باید سهم بسیار بزرگی برای تاثیر در رفتار فعلیتان به آن بدهید و اگر نمی‌توانید به تنهایی مشکل را حل کنید حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

 

برای گرفتن نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین از دکتر مهدی شاهمرادی متخصص روانشناسی و زوج درمانگر اینجا کلیک کنید

ویا از طریق شماره تماس های سایت و یا شماره واتساپ 09378739494 اقدام نمایید