راههای شناخت فرد مسئولیت پذیر

يکی از ويژگی‌های مهم شخصيتی که در موفقيت ما نقش عمده‌ای ايفا می‌کند، مسئوليت‌پذيری است. احتمالا شما نيز تا به حال با افرادی مواجه شده‌ايد که به دقت وظايف‌شان را انجام می‌دهند و نيازی به تذکر ديگران ندارند، از طرف ديگر حتما اشخاصی را هم مشاهده کرده‌ايد که به وظايف خود اهميتی نمی‌دهند و برای مسئوليتی که به عهده دارند هيچ ارزشی قائل نيستند.

ما غالبا برای توصيف دسته نخست از واژه مسئوليت‌پذير استفاده کرده و دسته دوم را انسان‌هايی بی‌مسئوليت قلمداد می‌کنيم. اگرچه اين تعريف از مسئوليت‌پذيری اشتباه نيست، اما روانشناسان تعريف دقيق‌تری از اين ويژگی ارائه داده‌اند. سرتو (1989) مسئوليت‌پذيری را يک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب همه فعاليت‌هايی که بر عهده او گذاشته شده است، تعريف می‌کند و معتقد است مسئوليت‌پذيری از درون فرد سرچشمه می‌گيرد. فردی که مسئوليت کاری را بر عهده می‌گيرد، توافق می‌کند که يکسری فعاليت‌ها و کارها را انجام دهد يا بر انجام اين کارها توسط ديگران نظارت داشته باشد.

اشخاص مسئولیت‌پذیر به علت پاسخگو بودن قابل اعتمادترند و جلب اعتماد دیگران یکی از زمینه‌های مهم پیشرفت و آرام‌تر شدن زندگی است.
مسئولیت‌پذیری همراه با قبول مسئولیت‌های بزرگ‌تر(به شرطی که فرد شرایط لازم و کافی امور مربوطه را داشته باشد) عاملی مهم برای تسریع روند پیشرفت‌های فردی و اجتماعی است.
این ویژگی در هر حرفه یا شغلی بر میزان اعتبار اجتماعی شخص می‌افزاید.
احساس ارزشمند بودن و عزت‌نفس از نتایج دیگر آن است.
اینان به دلیل اعتباری که در جامعه کسب می‌کنند برجسته‌تر هستند و بدین ترتیب ترقی و پیشرفت را نصیب خود و جامعه می‌کنند.
در روند افزايش مسئوليت پذيری خود يا تقويت آن در ديگران، باثبات بودن و متعهد بودن 2 شرط مهم و اساسی است.
هر قدر در انجام کار جدی‌تر باشيم و پايداری را در خود تقويت کنيم، احتمال دستيابی به اهداف‌مان بيشتر می‌شود. سعی کنيد مسئوليتی را که پذيرفته‌ايد ولو هر قدر کوچک به طور منظم انجام دهيد. مثلا اگر مسئوليت بيرون گذاشتن زباله به شما محول شده، سعی کنيد هميشه خودتان اين کار را انجام دهيد. انجام دادن گاه به گاه يک عمل باعث ايجاد خستگی و بی‌حوصلگی و در نتيجه ترک آن می‌شود.
مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری

مقصر دانستن در مقابل مسئولیت پذیری

تنها شخصی که فرد روی اقدامات او کنترل کامل دارد، خودش است.
بنابراین اگر زندگی به شکل دلخواهی که دوست داشتیم نیست، اولین شخصی که مسئولیت تغییر این شرایط را بر عهده دارد، خود فرد خواهد بود.

اغلب مردم می‌دانند که بالاخره بايد کار خاصی را انجام دهند، اما اين فرايند آنقدر به نظرشان خسته کننده می‌آيد که تا جايی که می‌توانند از انجام آن طفره می‌روند و به فعاليت‌های ديگری که براي‌شان لذت بخش هستند می‌پردازند.

از اشتباه کردن نترسید

به خاطر داشته باشيد که احساس مسئوليت هنگامی در افراد به‌وجود می‌آيد که به آنها مسئوليت داده شود.

در عين حال فرد بايد در مورد اثربخشی پاسخ‌هايش، بازخورد دريافت کند و در مورد راه‌های گوناگونی که در دیگر موقعيت‌ها مناسب هستند، اطلاعاتی داشته باشد.اگر از اشتباهات خويش درس بگيريد، عملکرد بهتری در آنچه انجام می‌دهيد، به دست خواهيد آورد.

اما چنانچه نتوانيد ياد بگيريدکه چرا کارتان اشتباه بوده است يا به جای آن می‌توانستيد چه کار ديگری انجام دهيد، هرگز در کارتان پيشرفت نخواهيد کرد.

بدين منظور هرگاه در کاری شکست خورديد، از خودتان اين سؤالات را بپرسيد:

چه رفتارهای اشتباهی را مرتکب شده‌ام؟

چه درس‌ها يا آگاهی‌هايی از اشتباهاتم به‌دست آورده‌ام؟

سپس سعی کنيد با پاسخ دادن به اين سؤالات بينش کامل و دقيقی نسبت به کار خود به دست آوريد تا در کوشش بعدی موفق شويد.

بیشتر افراد به دنبال دلایلی می گردند که زندگی آنها را هدایت می کند و این امر یک نتیجه بیشتر به همراه ندارد و آن، مقصر دانستن دیگران و منبع بیرونی هدایت گری خواهد بود.

نکته بعدی این است که به محض آنکه فعالیتی انجام دهیم، مسائل دیگر به دنبال آن خواهند آمد.

اگر تغییر رفتار موثری داشته باشیم، احساسات و هیجانات نیز در پی آن دچار تغییر خواهند شد.

مسئولیت پذیری

تلاش کنيد احساس قدرت را در خود افزايش دهيد

برای افزايش حس قدرت در خود لازم است هنگام رؤيارويی با مسائل مختلف به 3 عامل توجه کنيد تا ميزان مسئوليت‌پذيری خود را افزايش دهيد. اين عوامل عبارتند از:
الف- امکاناتی که در اختيار داريد
ب– فرصت انجام کار مورد نظر
ج– قابليت انجام آن کار
افراد برای برخورداری از عزت نفس زياد (يکی از ويژگی‌های مرتبط با مسئوليت پذيری)، به حس قدرت نياز دارند.
داشتن احساس قدرت به معنی آن است که فرد دارای منابع، فرصت و قابليت تأثيرگذاری بر شرايط زندگی خويش است.
فرد بايد فرصت داشته باشد که انتخاب کند و تصميم بگيرد، کفايت خويش را اعمال کند و وظايفی را که با توانايی‌های وی مطابقت دارد، به انجام برساند.
بدين منظور لازم است تلاش ‌کنيد که فرصت‌هايی را برای ابراز کفايت خود به‌وجود آوريد و به محض اينکه سطح کفايت‌تان بالا رفت، فرصت‌هايی جديدی به وجود آوريد تا بتوانيد آنچه را که آموخته‌ايد، تمرين کنيد.

حقیقت این است که هیچکس نمی تواند باعث شود فرد دیگری عصبانی، ناراحت، و یا افسرده شود، مگر آنکه به آنها اجازه دهیم تا عواطف ما را بر این اساس تحت تاثیر قرار دهند.
اما توانایی انتخاب کردن، روحیه ای مسئولیت پذیر را می طلبد.
من مسئول زندگی خود هستم. اجازه نمی دهم اقدامات دیگران، حس مرا در خصوص خودم و یا موقعیتی که دارم تحت کنترل داشته باشد.

از برنامه‌ريزی غافل نشويد

برنامه‌‌ريزی و تهيه فهرستی از کارها، اهداف و وظايف‌تان به شما کمک می‌کند تا به اندازه توان‌تان تلاش کنيد و انتظارات غيرواقع‌بينانه‌ای از خودتان نداشته باشيد. به‌علاوه مکتوب‌کردن اهداف‌تان سبب می‌شود که آنها را جدی‌تر بگيريد و برای نيل به آنها بيشتر تلاش کنيد.
به خاطر داشته باشيد که رسيدن به اهداف بزرگ تنها از طريق برداشتن گام‌های کوچک و متوالی ميسر است. هدف‌تان را به اهداف جزئی‌تر تقسيم کرده و پس از طی هر قدم به عبور از مرحله بعد بينديشيد.

ما انسانهای خطاپذیر و ناقصی هستیم. زندگی همه ما به همان شکلی که دوست داشته ایم پیش نرفته است.

تصاویر دنیای مطلوب، و دنیای واقعی ما، با یکدیگر در تضاد هستند.

تنها راهی که می توانیم سطح انتظارات و خواسته‌های خود را با واقعیت دنیای بیرونی نزدیک کنیم، این است که مسئولیت فردی خود را برای اتفاقاتی که رخ می دهند، بپذیریم

و برای پیشبرد زندگی انتخابهایی موثر انجام دهیم.

تعريف دقيقی از مسئوليت‌پذيری داشته باشيد

مسئوليت‌پذيری يعنی قابليت پذيرش، پاسخگويی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می‌شود و شخص حق دارد که آن را بپذيرد يا رد کند.
وقتی فردی می‌خواهد مسئوليت را بپذيرد، بايد برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواست چيست و در برابر به عهده گرفتن آن چه چيزی به دست می‌آورد.
در واقع مسئوليت انتخابی آگاهانه است، درست مثل قراردادی نانوشته که تمام اجزای آن برای فرد مشخص است.
هنگامی که فردی احساس مسئوليت کند، ديگر لزومی ندارد که ديگران به او بگويند که در هر موقعيتی چگونه عمل کند.
افراد در نتيجه توجه به مقررات، ارزيابی تجربه‌های خويشتن و رسيدن به نتيجه‌گيری‌های واقع‌گرايانه آن تجربه‌ها، الگوی رفتاری مناسبی را اختيار می‌کنند.

زندگی اساسا جستجویی برای یافتن گزینه های مثبت است، و وقتی در دستیابی به این اهداف به علت اشتباهات فردی، و یا قصور در انتخاب، شکست می خوریم، مسئولیت آنرا بر عهده بگیریم.

 

برای گرفتن نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین از دکتر مهدی شاهمرادی متخصص روانشناسی و زوج درمانگر اینجا کلیک کنید

ویا از طریق شماره تماس های سایت و یا شماره واتساپ 09378739494 اقدام نمایید

خدمات ما
راه های ارتباطی

آدرس :

تهران: خیابان کلاهدوز(دولت )بلوار کاوه شمال،ساختمان کیمیا واحد۳و۲

نوشهر: ستارخان شمالی، کوچه ابرار، روبروی درب اورژانس، ساختمان میلاد، طبقه سوم

تلفن های تماس:

تهران 09378739494
نوشهر 09114748513

02122589960
02122569850
02122799124

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.

علاقه مندی ها 0
صفحه علاقه مندی ها خرید را ادامه دهید
به مشاوره نیاز دارید ؟