مشاوره فردی

مشاوره فردی

مشاوره فردی تنها برای افرادی که دچار مشکل شده اند نمی باشد. در واقع یکی از اهداف دریافت مشاوره فردی ، شناخت بهتر و بیشتر فرد نسبت به خود می باشد. گاهی نیز مداخلات درمانی مناسب با توجه به نوع مشکل فرد ارائه می شود تا بتوان برای حل آن تلاش نمود. ویژگی های مشاوره ای که شما نزد او خواهید یافت از جمله موارد بسیار مهمی است که باید بدان توجه داشته باشید.

 

تعداد جلسات مشاوره فردی با توجه به علت مراجعه به مرکز مشاوره می تواند متفاوت باشد.

ضرورت مشاوره فردی

ضرورت مشاوره فردی
ضرورت مشاوره فردی

یکی از انواع مشاوره، مشاوره فردی است. این نوع از خدمات مشاوره، طیف وسیعی از موارد مختلف را شامل می شود. همانطور که از نام این مشاوره پیداست، در واقع مربوط به عوامل فردی که موجب بروز مشکلاتی شده است و یا تلاش برای شناخت بیشتر خود خواهد بود. این مشاوره می تواند در زمینه‌های مختلف و در سنین متفاوت انجام شود.

از جمله مسائلی که در مشاوره فردی می توان بدان اشاره نمود شامل : موارد مربوط به تصمیم گیری های مهم، حل مشکلات روحی و روانی افراد، افزایش اعتماد به نفس، درمان افسردگی، درمان اضطراب،  کنترل خشم، رفع اختلالات روانی و شخصیتی، طرحواره درمانی، افزایش اعتماد عزت نفس، مشاوره خشم و کنترل رفتار، مشاوره تحصیلی و…. می باشد.

در  بروز برخی از مشکلات فردی عوامل محیطی و یا ژنتیکی می تواند تاثیرگذار باشد. اما این بدان معنی نیست که اراده فرد در این زمینه بی تاثیر بوده و تماماً دیگری یا دیگران مقصر می باشد. در مشاوره فردی تلاش بر این است که تمامی آنچه یک فرد را دچار مسئله و مشکل نموده است برطرف نمایند.

مزایای مشاوره فردی 

مزایای مشاوره فردی
مزایای مشاوره فردی

همیشه انجام مشاوره فردی تنها برای حل یک مشکل و یا معضل نمی باشد. از علت‌هایی که مراجعین برای دریافت مشاوره اقدام می‌کنند، می توان به شناخت بیشتر نسبت به خود و همچنین دریافت راهنمایی در رابطه با عملکرد بهتر در شرایط مختلف اشاره نمود. هر چقدر ما شناخت بهتر و عمیق تری نسبت به خود داشته باشیم، در شرایط حال غیر قابل پیش بینی بهتر می توانیم رفتار خود را کنترل کنیم.

در صورتی که شما مجرد هستید و هنوز ازدواج نکرده اید، مشاوره فردی می تواند به شما بسیار کمک کند تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید. همچنین مشکلات فردی دوران تجرد خود را وارد زندگی مشترک نکنید. این مسئله می‌تواند در موفقیت و داشتن یک زندگی آرام و لذت بخش به شما بسیار کمک کند.

آرامش روانی و برخورداری از سلامت روان، از مهمترین مواردی است که همه ما به دنبال آن می باشیم. حتی اگر شما موفق ترین فرد در زمینه شغلی و کاری خود باشید و یا اینکه فرد ثروتمندی محسوب شوید؛ اما از نظر روانی آرامش نداشته باشید این مسئله موجب به هم ریختگی شما و ایجاد مشکلاتی در زندگی خواهد شد. بنابراین بهتر است برای درمان و حل مسائل اقدامات سریع تری داشته باشید.

ویژگی های مشاوره فردی خوب

«بهترین فرد، متخصص ترین فرد است!». برای حل مشکلات و یا کسب آمادگی بیشتر و همچنین دریافت اطلاعات بیشتری در زمینه مشاوره فردی توصیه می‌کنیم که اگر موارد زیر را در رابطه با  مشاور و جلسه مشاوره احساس می کنید حتماً طرح مشکل را و یا دریافت خدمات مشاوره ای را به فرد دیگری بسپارید. اما یک مشاور خوب چه ویژگی هایی را در جلسه مشاوره دارد؟

 گوش دادن فعال

گوش دادن با شنیدن کاملاً متفاوت است. در گوش دادن فعال ما به تمامی آنچه که مراجع مطرح می‌کند ، توجه می‌کنیم و تمامی صحبت های او را به خوبی به خاطر می سپاریم و در مواردی که نیاز به انعکاس احساس وجود داشته باشد، ما این انعکاس احساس را حتماً خواهیم داشت. و همچنین انعکاس محتوا می تواند از موارد ضروری در این زمینه محسوب شود.

یکی از نشانه های گوش دادن فعال در مشاوره فردی ، برش زدن بخشی از صحبت های شما و یا صحبت در رابطه با تمامی آنچه که شما در جلسه مشاوره مطرح نموده اید به صورت خلاصه و کلی می باشد. از رفتارهای کلامی می توان به گفتن ” هوم، اهوم، آها ، بله؛ درسته”  اشاره نمود. تکان دادن سر و همچنین رفتارهای غیرکلامی از نشانه های گوش دادن فعال محسوب می شود.

 ارتباط چشمی درست

یکی از نشانه های صداقت و یا گوش دادن فعال، توجه به صحبت های شما می باشد. در ارتباط عاطفی درست می تواند نگاه فرد مقابل به چشمان شما باشد. نگاه های بدون مکث، اصلا برای دریافت خدمات مشاوره های اصولی و درست نمی باشد. اما ارتباط چشمی درست و نگاه رو در رو می تواند از جمله موارد مهم محسوب شود.

همدلی در مشاوره فردی

همدلی
همدلی

همدلی با همدردی متفاوت است. همدلی به معنای گذاشتن خود به جای فرد مقابل و درک او با توجه به شخصیت ، گذشته و همچنین شرایط زندگی او می باشد. در واقع در این شرایط ما باید خود را به جای فرد مقابل مان بگذاریم و از زاویه دید او به دنیا نگاه کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل به فرد مقابل کمک کنیم.

در  مشاوره سوگ، نمونه ای از همدردی مردم این است که شاید حکمت و مصلحت در این بوده است، “ناراحت نباش؛ گریه نکن، برای همه پیش می آید”. اما در صحبت های همدلی این گونه ذکر می شود که : “بسیار درد سختی است، شما حق دارید ناراحت باشید، غم بسیار بزرگی است”  در واقع مراجع کاملاً احساس می کند که صحبت های او فقط شنیده نشده است بلکه کاملاً درک شده است و این رابطه درمانی را قوی‌تر می‌کند.

 شخصیت فردی مشاور و شغلی او یکسان است

یکی از اصول اخلاقی در جلسه مشاوره این است که ما بتوانیم همانطور که در زندگی عادی و روزمره خود ظاهر می‌شویم در جلسه درمان هم همانگونه باشیم. در واقع تناسب بین شخصیت مشاور در زندگی واقعی و در جلسه درمانی بسیار مهم می باشد. زیرا در صورت مغایرت این مسئله می‌تواند بسیار آسیب زا باشد.

 پذیرش مشروط بدون  قید و شرط

یکی از دیدگاه های مربوط به جلسه مشاوره فردی این است که فرد مقابل را بدون هیچ گونه پیش زمینه‌ای و بدون هیچ گونه دیدگاه و تصوری به طور کامل درک کنیم. در واقع هدف از این نوع رابطه، قضاوت و یا سرزنش نمی باشد. ما برای مراجع به عنوان یک انسان احترام قائل هستیم و به او کمک می کنیم.

تفسیر صحبت های مراجع

بسیار مهم است که یک مشاور بتواند آنچه در جلسه درمانی توسط فرد گفته می‌شود را به‌درستی تجزیه و تحلیل کند و همچنین اطلاعات کاملی را را به دست آورد. هر چقدر دانش یک مشاور بیشتر باشد، تحلیل و توصیف درست رفتار نیز بهتر صورت می گیرد و عمیق تر می تواند به ریشه مشکلات پی ببرد.

 توانایی ارائه راهکارهای متناسب با مشکل شما

برای همه مشکلات فردی نمی‌توانیم با اطمینان در رابطه با حل آن ها نظر داد. زیرا برخی از مشکلات ممکن است به دلیل مسائل ژنتیکی، محیطی و یا حتی عدم تمایل فرد به حل مسئله و همچنین پیچیده بودن آن، قابل حل و بررسی نباشد. اما در مسائل قابل حل، ارائه راهکار از جمله موارد موثر و عواملی است که یک مشاور باید مد نظر قرار دهد.

اهداف مشاوره فردی

اهداف مشاوره فردی
اهداف مشاوره فردی

همانطور که ذکر شد، برخی از موارد از جمله اقداماتی است که یک درمانگر برای ارائه اطلاعات و یا مشاوره فردی در نظر دارد و اقدامات مناسب را انجام می دهد. از جمله این موارد می‌توان به اهداف زیر اشاره نمود.

 شناخت بیشتر فرد نسبت به خود

همه ما تمایل داریم تا شناخت بیشتری در رابطه با شخصیت خودمان و یا حتی دیگران به دست آوریم. از نظر علم مشاوره، به دست آوردن شناخت فرد نسبت به خود می تواند به صورت خودآگاه و ناخودآگاه صورت پذیرد. بدین معنا که ما بر برخی از از لایه های شخصیتی خود نظارت و اطلاعی نداریم اما برخی دیگر از لایه های شخصیتی را شناخت بهتری در مورد آنها خواهیم داشت.

برای اینکه فرد نسبت به خود شناخت بهتری کسب نماید، ابتدا جلسات مصاحبه بالینی صورت می پذیرد. مشاور سوالات هدفمندی از مراجع خواهد پرسید و با توجه به پاسخ های او تحلیل های روانشناسی در رابطه با شخصیت وی می‌تواند نتیجه گیری بهتری داشته باشد. گاهی نیز استفاده از ابزارها و آزمون های روان شناسی می تواند به شناخت عمیق تر و سریعتر فرد کمک کند.

 درمان افسردگی در مشاوره فردی

افسردگی به عنوان سرماخوردگی روانی شناخته شده است. بدین معنا که همه ما حداقل دوره ای از زندگی مان افسردگی را تجربه می نماییم و با آن دست و پنجه نرم کرده ایم. اما زمانی که به این مسئله به حدی پررنگ شود که به موجب آن امکان زندگی عادی و روزمره از ما گرفته شود ،می تواند خطرناک و نیازمند درمان باشد.

برای درمان افسردگی، راه های متفاوت و درمان های مختلفی وجود دارد که با استفاده از هر یک از رویکردهای مورد توجه درمانگر کار خود را آغاز می‌کند. یکی از اصول استفاده از رویکردهای درمانی مختلف، تطابق یک مراجع با رویکرد درمانی و یا بالعکس آن می باشد زیرا در صورت عدم در نظر گرفتن این موارد، زندگی فرد دچار مشکل می شود.

درمان اضطراب و استرس

اضطراب و استرس در زندگی، علاوه بر تاثیرات روانی مخرب در زندگی عادی هر فردی، موجب ایجاد مشکلات و بروز مسائلی در زندگی جسمی او نیز می شود. استرس موجب تحلیل رفتن انرژی بدن و سلامت جسمانی می شود همین مسئله به مرور زمان باعث به وجود آمدن بیماری های جسمانی در فرد خواهد شد.

به طور کلی در زمانی که ما دچار استرس و اضطراب می شویم از نظر راندمان، انرژی و همچنین تلاش ما بسیار پایین می آید به طوری که نمی توانیم از ظرفیت ها و توانایی های خود استفاده نماییم. همچنین وجود اضطراب و افسردگی موجب بر هم ریختگی سلامت روان و زندگی روانی ما خواهد شد و مشاوره فردی را در این زمینه ضروری می نماید.

جلسات درمانی و نوع درمان یک مشاور برای اضطراب و افسردگی می تواند متفاوت باشد. بر اساس برخی رویکردهای روانشناسی برای درمان افسردگی، ما نیازمند چند جلسه درمانی خواهیم بود. در صورتی که این موضوع بسیار ویژه و شدید باشد، دارو درمانی از جمله مداخله های مناسب شناخت خواهد شد.

طرحواره درمانی

طرحواره درمانی
طرحواره درمانی

همه ما در کودکی بر اساس محیطی که در آن بزرگ شده ایم ، تاثیرات مختلفی در زمینه های مختلف پذیرفته ایم. هر یک از این تأثیرات می تواند نگرش متفاوت و عملکرد مختلفی را در ما به عنوان یک انسان ایجاد نماید. در اصطلاح روانشناسی تخصصی و مشاوره به تمامی این موارد «طرحواره» می گویند. در واقع طرحواره ها شکل دهنده بسیاری از رفتارهای ما می باشند.

گاهی در مواجهه با برخی از مشکلات زندگی روزمره ما نمی توانیم تصمیم‌گیری درستی داشته باشیم و یا برخی از مواردی که حتی با علم به اینکه اشتباه و نادرست می باشند، باز هم رفتارهای تکرار شونده را در این زمینه خواهیم داشت یک مشاور فردی کمک می‌کند تا طرحواره های مربوط به فرد را درمان نماید.

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی می تواند برای سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. درس خواندن پیشرفت کردن و قبولی در آزمون های مختلف روش ها و اصول خاص خود را خواهد داشت که در صورت اطلاع از این اصول نمی توانیم تصمیم درست تری بگیریم و یا اینکه عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشیم. اطلاع از نحوه درس خواندن . انجام برنامه ریزی تحصیلی از اقدامات بسیار مهم مشاور در این زمینه می باشد.

تست زنی، اصول خاص خود را خواهد داشت همچنین برنامه ریزی تحصیلی و اطلاع از بهترین منابع برای قبولی در یک آزمون  از نکات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. آموزش های لازم و ارائه اطلاعات در این زمینه از موارد بسیار مهمی است که در مشاوره فردی به بدان توجه و دقت می شود.

مرکز مشاوره تخصصی دکتر فکر

برای دریافت وقت و هماهنگی‌های لازم می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های مرکز  تماس گرفته و یا از طریق سایت اقدام نمایید.