چگونگي
نظم آموزي به نوجوانان 13تا 18 سال
روش
موفق براي نظم دهي به نوجوانان كدام است؟ روشي موفق است كه با وجود دادن آزادي عمل
به نوجوانان براي آنان محدوديتهاي منطقي ايجاد كند تا آنان با خطر روبرو نشوند.
نوجوانان وقتي ميبينند پدر و مادرشان محدوديتهاي منطقي برايشان قائل ميشوند
احساس ميكنند كه مورد مهر و محبت آنها هستند.با آن كه ممكن است نوجان سركش به نظر
آيد اما آنان به مهر و محبت ما نياز دارند. انسان بايد بداند كه در چه زماني ما به
آنها افتخار ميكنيم بايد بدانند كه چه زاني تصميم عاقلانه گرفته،ند. بايد آنها را
در تصميمگيريها شركت داد و براي نظراتشان احترام قائل شد و اگر اشتباه كردن آنها
را بسيار دوستانه و منطقي آگاه كرد.
درباره
جوانان و نوجوانان لازم است به اين نكته توجه توجه داشت كه تنبيه اثر بسيار كمي
دارد، اما در مقابل كلام منطقي و مبتني بر تخصص را به خوبي ميپذريند. براي همين،
خوب است پدر و مادرها از اين شاخصههاي فرزندانشان به بهترين وجه استفاده كنند.
همچنين والدين بايد نوجوانانشان را همانگونه كه هستند بپذيرند، زيرا هر كس
توانمندي و استعداد مخصوص خود را دراد و مقايسه افراد با يكديگر به هيچ وجه درست
نميباشد وآثار مخرب زيادي به دنبال دارد.
اگر ميخواهيد
نوجوانتان را با كسي مقايسه كنيد آن كس خود اوست. براي مثال به او بگوييد: «قبلا
بسيار بيشتر به درسهايت توجه داشتي»
در پايان
لازم است به اين نكته مهم اشاره كنيم كه نظم آموزي ناگهاني و يك شبه ايجاد نميشود
بلكه نياز به استمرار و تداوم دارد. در اين صورت است كه اين نهال به بار نشسته
كودك و جامعه از ثمر آن بهرهمند ميشود اميدواريم خداوند منان به همه ما توفيق
دهد تا اين وصيت امام علي را در خود و فرزندانمان جامه عمل بپوشانيم
برگرفته از
کتاب نظم آموزی به کودکان نوشته مجید همتی