جلوگیری از انتقال اضطراب به فرزندان

در این زمینه می توانید با یادگیری تکنیک هایی برای مدیریت استرس به روشی سالم به خود و فرزندتان کمک کنید.

مشاهده والدین مضطرب ، می تواند چیزی بیش از ناراحتی لحظه ای برای کودکان باشد.

بچه‌ها برای کسب اطلاعات در مورد چگونگی تفسیر موقعیت‌های مبهم به والدین خود نگاه می‌کنند. اگر والدین دائماً مضطرب و ترسناک به نظر برسند، کودک تشخیص می‌دهد که سناریوهای مختلف ناامن هستند و جهان را نا امن تفسیر می کنند .

آموزش مدیریت استرس به والدین
آموزش مدیریت استرس به والدین

احساس گناه

حتی فکر کردن در باره ی اینکه، ممکن است استرس خود را به فرزندتان منتقل کنید، دردناک است.

اما اگر با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید و متوجه می‌شوید که فرزندتان رفتارهای مضطرب نشان می‌دهد:

اولین نکته مهم این است که گرفتار احساس گناه نشوید.

نیازی به تنبیه خود نیست . احساس بسیار بدی است که اضطراب داشته باشید، و خاموش کردن آن آسان نیست .

اما انتقال اضطراب از والدین به فرزند اجتناب ناپذیر نیست.

در این زمینه از متخصص کمک بگیرید تا علاوه بر رفع این احساس در شما مانع از انتقال آن به فرزندتان شوید و با آرامش وارد گام بعدی شوید.

دومین کاری که باید انجام دهید اجرای استراتژی هایی است که به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که اضطراب خود را به فرزندانتان منتقل نمی کنید.

این بدان معناست که استرس خود را تا حد امکان به طور مؤثر مدیریت کنید و به فرزندان خود کمک کنید تا استرس خود را مدیریت کنند.

اگر کودکی مستعد اضطراب است، دانستن زودتر آن و یادگیری راهبردهای مدیریت زودتر مفید است.

در هر مرحله آموزش و کمک گرفتن از متخصص مسیر را برای شما هموار می کند.

تکنیک های مدیریت اضطراب

1 – استرس را با تمرکز حواس مدیریت کنید

زمانی که برای کنار آمدن با اضطراب خود تلاش می کنید، برقراری حس آرامش به فرزندتان بسیار دشوار است.

هنگامی که احساس اضطراب می کنیم، نسبت به هر آنچه در آینده قرار است رخ بدهد نگران می شویم و نسبت به گذشته نیز دچار حسرت می شویم ، جمله هایی نظیر : ای کاش ،چه می شد اگر…

برای جلوگیری از گرفتار شدن در نگرانی های آینده، سعی کنید تمرکز حواس را تمرین کنید، که تکنیکی برای تمرکز بر زمان حال است.

برای مدیریت اضطراب دو تکنیک متداول تمرکز حواس وجود دارد که باید امتحان کنید:

  • عضلات را منقبض کنید

با شروع از انگشتان پا، یک عضله را انتخاب کنید و آن را محکم بفشارید. تا پنج بشمار رها کنید و متوجه تغییرات بدن خود شوید. تمرین را تا عضلات بالایی بدن تکرار کنید .

  • تنفس شکمی

یک دست را روی شکم و یک دست را روی سینه قرار دهید. به آرامی از معده خود نفس بکشید (مانند یک بادکنک منبسط کنید) و به آرامی نفس خود را بیرون دهید (باد کنید).

هر روز زمانی را به تمرین تمرکز حواس اختصاص دهید. تمرین مداوم به شما کمک می کند تا در لحظه‌ای که احساس اضطراب می‌کنید و واقعاً به آن‌ها نیاز دارید، به طور مؤثرتری از تکنیک‌ها استفاده کنید، و همچنین می‌تواند به طور کلی احساس آرامش بیشتری در شما ایجاد می کند.

تنفس شکمی

2 – محرک های خود را بشناسید

به آنچه باعث اضطراب شما می شود توجه کنید.

در حالی که گاهی اوقات احساس اضطراب اجتناب ناپذیر است، با تمرکز بر موضوع آن را بدترمی کنیم.

بنابر این  اگر از آنچه در اخبار اتفاق می‌افتد استرس دارید، گذراندن وقت برای خواندن آن – یا حتی استفاده از رسانه‌های اجتماعی – ممکن است حال شما را بدتر کند.

تعیین حد و مرز در مورد زمان و نحوه درگیر شدن با چیزهایی که می تواند باعث اضطراب شما شود ایده خوبی است.

مشورت با یک متخصص سلامت روان

اگر اضطراب شما شدید است و تمرین ذهن آگاهی و تعیین حد و مرز به تنهایی کمکی نمی کند، مشورت با یک متخصص سلامت روان منطقی است.

یک روانشناس می تواند به شما کمک کند تا روی  روش های مدیریت استرس که با نیازهای خاص شما مطابقت دارد کار کنید.

همانطور که یاد می گیرید استرس را تحمل کنید، به نوبه خود به فرزند خود – که از رفتار شما الگو می گیرد – یاد می دهید که چگونه با موقعیت های عدم اطمینان یا شک کنار بیاید.

آموزش مدیریت استرس به والدین
آموزش مدیریت استرس به والدین

آموزش مدیریت استرس به والدین

بخش بزرگی از درمان کودکان مبتلا به اضطراب، در واقع آموزش مدیریت استرس به والدین است .

این یک فرآیند همزمان است – هم اضطراب والدین را هدایت می‌کند و هم اینکه چگونه از رشد تحمل استرس کودک حمایت می‌کند .

مدل تحمل استرس

وقتی راهبردهایی را برای مدیریت استرس یاد می گیرید ، می توانید در مواقعی که کودک احساس اضطراب می کند، آنها را به او منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر در مواقع استرس بر روی تفکر منطقی کار می کنید، می توانید همان مهارت ها را با کودک خود تمرین کنید. به او بگویید: “می فهمم که می ترسی، اما چه شانسی وجود دارد که اتفاق ترسناکی رخ دهد؟”

سعی کنید در مقابل فرزندتان رفتاری آرام و خنثی داشته باشید، حتی زمانی که برای مدیریت اضطراب خود کار می کنید. از حالات چهره خود، کلماتی که انتخاب می کنید و شدت احساساتی که ابراز می کنید آگاه باشید، زیرا بچه ها شما را می خوانند. آنها اسفنج های کوچکی هستند و همه چیز را برمی دارند.

اضطراب خود را توضیح دهید

اضطراب خود را توضیح دهید

در حالی که نمی خواهید فرزندتان شاهد هر لحظه اضطرابی باشد که تجربه می کنید، لازم نیست دائماً احساسات خود را سرکوب کنید. برای بچه‌ها خوب – و حتی سالم – است که ببینند والدینشان هر از چند گاهی با استرس کنار می‌آیند، اما شما می‌خواهید توضیح دهید که چرا به روشی که انجام دادید، واکنش نشان دادید.

به عنوان مثال، به این دلیل که نگران این هستید که فرزندتان را به موقع به مدرسه برسانید، عصبانی شده اید. بعداً، وقتی اوضاع آرام شد، به او بگویید: «یادت می‌آید که صبح واقعاً ناامید شدم؟ من به خاطر دیر آمدن شما به مدرسه احساس اضطراب می کردم و روشی که من اضطرابم را کنترل می کردم با فریاد زدن بود. اما راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید. شاید بتوانیم هر روز صبح راه بهتری برای خروج از خانه پیدا کنیم.»

صحبت در مورد اضطراب به این شکل به کودکان اجازه می دهد استرس را احساس کنند و این پیام را می دهد که استرس قابل کنترل است. «اگر احساس می کنیم که باید دائماً از فرزندانمان محافظت کنیم تا ما را غمگین، عصبانی یا مضطرب ببینند، به طور نامحسوس به فرزندانمان این پیام را می دهیم که آنها اجازه ندارند آن احساسات را احساس کنند، آنها را ابراز کنند، یا مدیریت کنند.

ما همچنین به نوعی به آنها نشان می دهیم که راهی برای مدیریت آنها در صورت وقوع وجود ندارد.

ایجاد یک طرح

برای مدیریت موقعیت های خاصی که استرس شما را تحریک می کند، از قبل استراتژی هایی ارائه دهید. حتی ممکن است فرزندتان را در این طرح مشارکت دهید. برای مثال، اگر احساس می‌کنید که نگران آماده کردن پسرتان برای خوابیدن در یک ساعت معقول هستید، با او در مورد اینکه چگونه می‌توانید برای مدیریت بهتر این انتقال استرس‌زا در آینده با او همکاری کنید، صحبت کنید. شاید بتوانید برنامه‌ای داشته باشید که در آن او هر زمان که طبق برنامه و بدون اعتراض بخوابد ، امتیاز کسب کند.

یک سیستم پشتیبانی پیدا کنید

تلاش برای پدر و مادر شدن در حالی که با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می کنید می تواند چالش برانگیز باشد، اما مجبور نیستید به تنهایی این کار را انجام دهید. پشتیبانی زیادی به صورت آنلاین، در وبلاگ ها، انجمن ها و رسانه های اجتماعی وجود دارد. دریافت حمایت از افراد مهم است. این افراد می‌توانند درمانگر، والدین مشترک یا دوستان باشند – هر کسی که وقتی احساس می‌کنید تحت فشار هستید وارد عمل می‌شوند یا حتی فقط کلمات حمایتی را ارائه می‌کنند.

 

 

برای گرفتن نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین از دکتر مهدی شاهمرادی متخصص روانشناسی و زوج درمانگر اینجا کلیک کنید

ویا از طریق شماره تماس های سایت و یا شماره واتساپ 09378739494 اقدام نمایید