مردم واقعاً چه می گویند؟

گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که می توانید داشته باشید. اینکه چقدر خوب گوش می‌دهید تأثیر عمده‌ای بر روابط شما با دیگران دارد.

همه ما اغلب بدنبال این اهداف هستیم:

  1. برای کسب اطلاعات گوش می دهیم.
  2. ما گوش می دهیم تا بفهمیم.
  3. ما برای لذت گوش می دهیم.
  4. گوش می دهیم تا یاد بگیریم.
گوش دادن فعال

آیا همه در گوش دادن موفق هستیم؟

در واقع، اینطور نیست و تقریبا بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از آنچه می‌شنویم را به خاطر می‌آوریم . یعنی وقتی ۱۰ دقیقه با رئیس، همکاران، مشتریان یا همسرتان صحبت می کنید، به کمتر از نیمی از مکالمه توجه می کنند.

واضح است که گوش دادن مهارتی است که همه ما می توانیم از بهبود آن بهره مند شویم. با تبدیل شدن به یک شنونده بهتر، می توانید بهره وری خود و همچنین توانایی خود را برای تأثیرگذاری، متقاعد کردن و مذاکره ، بهبود بخشید. علاوه بر این، از درگیری و سوء تفاهم جلوگیری خواهید کرد. همه اینها برای موفقیت در روابط ضروری هستند!

مهارت های ارتباطی خوب مستلزم سطح بالایی از خودآگاهی است . درک سبک شخصی خود در برقراری ارتباط به شما کمک می کند تا تاثیرات خوب و ماندگاری با دیگران ایجاد کنید.

بهبود مهارت های شنیداری

بهترین راه برای بهبود مهارت های شنیداری، تمرین «گوش دادن فعال» است. اینجاست که شما تلاش آگاهانه ای می کنید تا نه تنها کلماتی را که شخص دیگری می گوید، بلکه مهمتر از آن، پیام کاملی را که در حال انتقال است بشنوید. برای انجام این کار باید با دقت به طرف مقابل توجه کنید.

اگر تمرکز کردن روی صحبت‌های کسی برایتان سخت است، سعی کنید کلمات او را به صورت ذهنی در حین گفتن تکرار کنید. این پیام آنها را تقویت می کند و به شما کمک می کند متمرکز بمانید.

برای تقویت مهارت های شنیداری خود، باید به طرف مقابل بفهمانید که به آنچه می گوید گوش می دهید.

برای درک اهمیت این موضوع، از خود بپرسید که آیا تا به حال در حین مکالمه ای  این دغدغه ذهنی را داشته اید که آیا طرف مقابل به صحبت های شما گوش می دهد یا خیر ؟

وقتی طرف مقابل به صحبت های شما گوش نمی کند این فکر در شما تقویت می شود که آیا پیام شما بیهوده است یا حتی ارزش ادامه صحبت کردن را ندارد .

مثل صحبت کردن با یک دیوار آجری است و این چیزی است که می خواهید از آن اجتناب کنید.

تصدیق حرف های طرف مقابل

خیلی اهمیت دارد که هنگام گوش کردن حرف های طرف مقابل را تصدیق کنید.

تصدیق می تواند چیزی به سادگی تکان دادن سر یا یک “اوهوم” ساده باشد. شما لزوماً با آن شخص موافق نیستید، فقط نشان می دهید که دارید گوش می دهید. استفاده از زبان بدن و سایر نشانه‌ها برای تأیید اینکه دارید گوش می‌دهید می‌تواند به شما کمک کند تا توجه خود را حفظ کنید.

یک سؤال یا نظر گاه به گاه برای جمع‌بندی مطالب گفته شده نیز نشان می‌دهد که به پیام او گوش می‌دهید و متوجه می‌شوید. علاوه بر آن گوینده را تشویق به ادامه صحبت می کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

 

تبدیل شدن به یک شنونده فعال

پنج تکنیک کلیدی گوش دادن فعال وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به شنونده موثرتری استفاده کنید:

 

1. توجه کنید

به گوینده توجه کامل خود را معطوف کنید و پیام را تصدیق کنید.

مستقیماً به گوینده نگاه کنید.

افکار منحرف کننده را کنار بگذارید.

از نظر ذهنی یک ردیه تهیه نکنید!

از پرت شدن حواس توسط عوامل محیطی خودداری کنید. مثلاً گفتگوهای جانبی.

به زبان بدن گوینده توجه کنید.

2. نشان دهید که در حال گوش دادن هستید

از زبان بدن و حرکات خود استفاده کنید تا نشان دهید که درگیر هستید.

گهگاه سر تکان دهید.

لبخند بزنید و از سایر حالات صورت استفاده کنید.

مطمئن شوید که وضعیت بدن شما باز و علاقه مند است.

گوینده را تشویق کنید تا با نظرات شفاهی کوچکی مانند بله و “اوه ها” ادامه دهد.

3 . ارائه بازخورد

فیلترها، فرضیات، قضاوت ها و باورهای شخصی ما می توانند آنچه را که می شنویم تحریف کنند. به عنوان یک شنونده، نقش شما درک آنچه گفته می شود است.

آنچه گفته شده را با نقل قول بازخورد دهید . «آنچه می‌شنوم این است که…» و «به‌نظر می‌رسد که شما می‌گویید…» راه‌های عالی برای بازتاب است.

برای روشن شدن برخی نکات سوال بپرسید. “منظورت چیه وقتی میگی…” “منظورت همینه؟”

نظرات گوینده را به صورت دوره ای خلاصه کنید.

نکته:

اگر متوجه شدید که از نظر احساسی به صحبت های کسی پاسخ می دهید، این را بگویید. و برای اطلاعات بیشتر بپرسید: “ممکن است من شما را به درستی درک نکرده باشم، و متوجه می شوم که آنچه شما گفتید را شخصاً قبول می کنم. آنچه من فکر می کردم شما گفتید XXX است. آیا منظور شما این بود؟”

4. به تعویق انداختن قضاوت

قطع کردن اتلاف وقت است. گوینده را ناامید می کند و درک کامل پیام را محدود می کند.

به گوینده اجازه دهید قبل از طرح سؤال، هر نکته را تمام کند.

با استدلال مخالف قطع نکنید.

5 . به طور مناسب پاسخ دهید

گوش دادن فعال برای تشویق ، احترام و درک طراحی شده است. شما در حال کسب اطلاعات و دیدگاه هستید. شما با حمله به گوینده یا پایین انداختن او چیزی به خود اضافه نمی کنید.

در پاسخ خود صریح، باز و صادق باشید.

نظرات خود را با احترام بیان کنید

با طرف مقابل طوری رفتار کنید که فکر می کنید دوست دارد با او رفتار شود.

برای یک شنونده فعال، تمرکز و اراده زیادی لازم است.

ترک عادت های قدیمی سخت است، و اگر مهارت های شنیداری شما به اندازه بسیاری از افراد بد است، پس برای ترک این عادت های بد باید کارهای زیادی انجام دهید.

گوش دادن فعال

پنج تکنیک کلیدی وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های گوش دادن فعال خود استفاده کنید:

  1. توجه کنید.
  2. نشان دهید که دارید گوش می دهید.
  3. ارائه بازخورد.
  4. قضاوت را به تعویق بیندازید
  5. پاسخ مناسب بدهید.

استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال را از امروز شروع کنید تا ارتباط بهتری داشته باشید، بهره وری در محل کار خود را بهبود بخشید و روابط بهتری ایجاد کنید.

 

برای گرفتن نوبت مشاوره حضوری یا آنلاین از دکتر مهدی شاهمرادی متخصص روانشناسی و زوج درمانگر اینجا کلیک کنید

ویا از طریق شماره تماس های سایت و یا شماره واتساپ 09378739494 اقدام نمایید